kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht

Reactie

Naam NVBR (Drs. MPS ATW van Gulik)
Plaats Apeldoorn
Datum 11 april 2012

Vraag1

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het stimuleren van ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Ja, een koppeling en vereenvoudiging van voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van ontwikkelingen in de leefomgeving maakt ook vanuit het oogpunt van de bescherming van fysieke veiligheid de procesgang eenvoudiger. Voorwaarde hierbij is wel dat de adviesrol van de Veiligheidsregio's naar bevoegd gezag, zoals beschreven in de Wet Veiligheidsregio's, in de Omgevingswet en de bijbehorende instrumenten wordt geborgd.

Vraag2

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan de kwaliteit van de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Ja, mits het normatief kader voor fysieke veiligheid aansluit bij de algemene regels van huidige sectorale wetgeving, de kaders die in de Nationale risicobeoordeling en de Regionale Risicoprofielen worden ontwikkeld/ontwikkeld zijn, en er overeenkomstige kaders worden gesteld voor dreiging als gevolg van natuurbrandrisico irt natuurbeheer en natuurontwikkeling.

Vraag3

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het oplossen van de grootste knelpunten uit de dagelijkse praktijk? Kunt u dit toelichten voor de drie voor u belangrijkste knelpunten?
Gerelateerd aan de borging van Fysieke Veiligheid biedt de omgevingswet kans om hierin verantwoordelijkeden eenduidige te beleggen danwel te verdelen, en integrale afweging door bevoegd gezag, met inbegrip van veiligheid mogelijk te maken.
De advisering door de Veiligheidsregio is nu al integraal van karakter, wat in de praktijk vaak tot problemen leidt, omdat voorgestelde beheersmaatregelen veelal intersectoraal van karakter zijn. Belsuitvorming is dan niet eenduidig te beleggen, evenmin als de uitvoering van deze beheersmaatregelen, gericht op voorspelbaarheid en beheersbaarheid van rampen, crises en calamiteiten. Het bestuur van de veiligheidsregio's zal door de Omgevingswet in een meer heldere positie worden geplaatst, waarbij het advies van dit bestuur in algemene zin kan worden vormgegeven conform de AwB, analoog aan de adviesrol in de Externe Veiligheid. Verantwoordelijkheid voor fysieke veiligheid in algemen zin kan worden geformuleerd in de Zorgplicht, als grondbeginsel van het Omgevingsrecht.

Vraag5

Heeft u nog andere suggesties voor het nieuwe stelsel?
zie bijlage

Bijlage