kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht

Reactie

Naam Mr G.J.A.M. Bogaers B.V. (Mr G.J.A.M. Bogaers)
Plaats Laren NH
Datum 6 april 2012

Vraag1

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het stimuleren van ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
neen, want te ingewikkeld, zowel qua systeem als qua nieuwe termen en nieuwe betekenisssen, de regeling moet goed zijn te volgen doorde geïnterssseerde leek. Daaraan voldoet de regeling niet. Zij is zelfs niet te volgen voor de niet demente, goed opgeleide jurist.

Vraag2

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan de kwaliteit van de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
neen, idem dito, de regeling is niet transparant en helder op het gebied van normen, noch qua ontheffings- en en vergunningseisen noch qua provcedures, noch qua handhaafbaarheid.

Vraag3

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het oplossen van de grootste knelpunten uit de dagelijkse praktijk? Kunt u dit toelichten voor de drie voor u belangrijkste knelpunten?
de regeling is niet uit te leggen.

Vraag4

Welke drie aspecten van de stelselwijziging moeten volgens u met prioriteit worden verwezenlijkt?
Helder Nederlands, ophouden met copy paste en magalomanie.

Vraag5

Heeft u nog andere suggesties voor het nieuwe stelsel?
De Wabo en BOR kenmerken zich door een te hoog abstract gehalte, d.w.z. zij hangen van doorverwijzingen naar regels aan elkaar, de regels zijn voorts wanhopig stemmend over verschillende wetten en besluiten verspreid, de uitzonderingen stapelen zich op, vertrouwd woordgebruik is ten onrechte verlaten, collectief geheugenverlies en collectieve onmacht zijn de gevolgen. Wat wil men ook: de Wabo-wetgeving etc. is gemaakt door gestresste onder wetgevings- en politieke druk van haast, haast, haast, staande mensen en zij maakt neurotisch en dyslexisch, de wet is niet te lezen en maakt ziek. Na lezing blijft geheel eigen aan het proces van totstandkoming een misselijk gevoel hangen, hoofd- en buikpijn en er ontstaat een steeds grotere weerzin om de wet te pakken en echt te gaan begrijpen. Geen doorkomen aan, zie ook de discussies op LinkedIn in de werkgroepen omgevingsrecht. Waar dit al geldt voor goed opgeleide juristen wat te denken van de gevolgen voor anderen ? De toepassing in de praktijk, vergunningverlening en handhaving getuigen daarvan. Dus stop de methode 'copy paste', waarmee de Wabo is gemaakt (bron: de wettenmakers van het Ministerie van VROM op diverse openbare bijeenkomsten) dit is de methode van snel denken, en laat de wettenmaker eerst weer eens denken, denken, denken, voordat en opdat er een goed begrijpelijk wetssysteem ontstaat. Met dank aan Drs P.C.W.M. Bogaers, oud bouwminister 1963-1966 (lees eens de Woningwet en de Wet Ruimtelijke Ordening, als voorbeelden hoe het wel moet !). Niet elke verandering is een verbetering. Aan megalomane wetgeving bestaat geen behoefte.. Zie voorts Daniel Kahneman: thinking, fast and slow, Kahneman is Nobelprijswinnaar, zijn boek is ook uitgegeven in het Nederlands: Ons feilbare denken, Uitgeverij Business Contact, Amsterdam, Antwerpen , 2011, 2012, thans een bestseller bij Selexys. Kunnen we meteen die boekhandel uit het slop trekken en ons land op hoger peil brengen.
Mr Gerrit Bogaers, advocaat publiek en civiel bouwrecht Laren NH, vrijdag 6 april 2012, 14.47 uur.