kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht

Reactie

Naam gemeente Boekel (A Hermans)
Plaats Boekel
Datum 26 maart 2012

Vraag1

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het stimuleren van ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Dat is geheel afhankelijk van het nieuwe stelsel zelf.

Neen:
Bedacht moet worden dat het gros van de ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving kleine acties zijn, zoals bouwvergunningen, kapvergunningen etc. Deze zaken zijn op zich prima en snel te regelen. Hiervoor hoef je echt niets te veranderen en wordt de invoering van de Wabo bijvoorbeeld vaak als vervelend en juist extra wetgeving ervaren c.q. gezien.

Ja:
Als "grotere projecten" als bepalend worden gezien voor de noodzaak van een nieuw stelsel, dan kan dit stimuleren t.a.v. ontwikkelingen. Echter, ook voor grotere projecten geldt vaak dat deze slechts op een enkel omgevingsaspect betrekking hebben en dat er onder meer integrale wettelijke kader vaak een hoop onzinnig aspecten worden bijgehaald, omdat "de wet dat nou eenmaal voorschrijft". Dat heeft niets met kwaliteit, lastenverlichting, of welk doel dan ook te maken. Dit is de valkuil waar al meerdere malen in gevallen is.

Vraag2

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan de kwaliteit van de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Nee.

Een nieuw stelsel zal jaren van ervaringsdeskundigheid bij de gebruiker met zich meebrengen. De eerste jaren zal alle energie en tijd opgaan aan het leren werken met...
Dit gaat per definitiwe in eerste instantie ten kosten van de kwaliteit van het product.

Dit kun je in mijn beleving alleen beperken door alleen dat wat relevant is ook juridisch van toepassing te laten zijn. En juist dat is bij een integrale wetgeving veel te lastig gebleken in de praktijk.

De kwaliteit van de fysieke leefomgeving is iets van het laagste abstractieniveau en zou derhalve dus een bevoegdheid van de lokale overheid moeten zijn. Als je de wet van huis uit al integraal maakt, dan beperkt dit de uitvoering en toepassing op lokaal niveau.
De wet zou niet meer en niet minder moeten bevatten dan de bevoegdheid van het bevoegde bestuur om op het uitvoeringsniveau integrale afweging te mogen afdwingen. Dit ter beoordeling aan het lokale gezag.

Vraag3

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het oplossen van de grootste knelpunten uit de dagelijkse praktijk? Kunt u dit toelichten voor de drie voor u belangrijkste knelpunten?
Nee.

De dagelijkse praktijk gaat in de gemeente bijvoorbeeld om 90-95% enkelvoudige vergunninkjes. Een nieuw stelsel doet inbreuk op de afhandeling van die dagelijkse praktijk zoals nu bekend. Dit bleek ook na invoering van de Wabo.

Knelpunt 1. Veelvoud in te dienen (onzinnige) stukken
Waarom moet iemand een bodemonderzoek indienen bij een bouwvergunning op de vierde etage?

Knelpunt 2. Waarom kun je onder de Wabo toch nog een vergunning voor milieu krijgen, ook al is er geen mogelijkheid om te bouwen? De wabo zou dit wegnemen, maar is er toch maar weer ingehouden... De omgevingswet zal dit dus ook niet oplossen.

Knelpunt 3. Verschillende bevoegde overheden.
Zolang er verschillende overheden verantwoordelijk blijven voor verschillende zaken in de fysieke omgeving, zal hier altijd een knelpunt blijven bestaan omdat gegevens en bevoegdheden niet bekend zijn, de betrokken ambtenaren lang niet alles (kunnen) weten en omdat er vooral niet gecommuniceerd wordt.
Een gemeente kan gewoon niet beoordelen of ergens een vergunning van waterschap of een ontgronding nodig is. Hier ontbreekt simpelweg gewoon de kennis voor.

Vraag4

Welke drie aspecten van de stelselwijziging moeten volgens u met prioriteit worden verwezenlijkt?
1. Onzinnig regels afschaffen.
2. Bevoegdheden bij de laagste overheid neerleggen
3. Bezwaar en beroep voor niet direct belanghebbenden afschaffen

Vraag5

Heeft u nog andere suggesties voor het nieuwe stelsel?
Kom eerst eens met een wettekst, voordat je het overleg met de werkvloer en op internet beëindigd. Straks heb je nog een "integrale omgevingswet" met de kwaliteit van de wabo.