kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht

Reactie

Naam Bouwend Nederland (P.J.M.W. Clerx)
Plaats Zoetermeer
Datum 10 april 2012

Vraag1

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het stimuleren van ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Ja.

Voor wat betreft de Omgevingswet:

- Belangrijk is de mogelijkheid om te komen tot een integrale afweging van belangen. Sectorale wetgeving maakt dit momenteel moeilijk. Wij pleiten ervoor om de ruimtelijke ordeningsaspecten van de Natuurwet te implementeren in de Omgevingswet. Ook de Elverding-aanpak spreekt ons aan. En natuurlijk de beperking van de onderzoekskosten.

- Een zorgpunt is de uniformering van de toetsingskaders. Dit blijkt niet altijd mogelijk. Wij pleiten ervoor de toetsingskaders zoveel als mogelijk te integreren om zodoende vertraging in de besluitvorming te voorkomen.

Vraag2

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan de kwaliteit van de fysieke leefomgeving?
Kunt u dit toelichten?
Ja.

De bestaande wet- en regelgeving op het gebied van omgevingsrecht wordt geïntegreerd, gestroomlijnd en vereenvoudigd. In de Kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht, die naar de Tweede Kamer is gestuurd, is uitgewerkt welke elementen de wet zal bevatten. De wet komt niet alleen voort uit de behoefte aan een eenvoudiger en doelmatiger omgevingsrecht. Ook de groeiende samenhang tussen verschillende sectorale projecten en activiteiten, de transitie naar een duurzame ontwikkeling (denk bijvoorbeeld aan locaties voor windparken) en de groeiende verschillen tussen regio’s (sommige groei, andere krimp) vormen aanleiding om het omgevingsrecht op de schop te nemen.

Bouwend Nederland is ervan overtuigd dat met name door de mogelijkheid tot meer integrale afweging de kwaliteit van de fysieke leefomgeving kan verbeteren.

Vraag3

Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het oplossen van de grootste knelpunten uit de dagelijkse praktijk? Kunt u dit toelichten voor de drie voor u belangrijkste knelpunten?
Ja,

In de uitvoeringspraktijk lopen partijen dan ook tegen tal van problemen aan. Om maar een paar belangrijke knelpunten te noemen:
1. de hoge onderzoekslasten,
2. de stroperige en lange besluitvormingsprocessen en
3. het ontbreken van bestuurlijke ruimte om gebiedsgerichte
afwegingen te maken.

Het is zaak om de praktijk weer werkbaar te maken en tegelijkertijd de rechtszekerheid te laten toenemen, vindt Bouwend Nederland. Dat geldt voor burgers en bedrijven, maar ook voor de overheden. Op deelterreinen zijn hiermee de afgelopen jaren belangrijke slagen gemaakt. Het is goed te zien dat de minister daarop wil voortbouwen.

Vraag4

Welke drie aspecten van de stelselwijziging moeten volgens u met prioriteit worden verwezenlijkt?
1. Snellere en betere besluitvorming
2. minder regels
3. minder onderzoekslasten

Vraag5

Heeft u nog andere suggesties voor het nieuwe stelsel?
Door middel van een digitaal loket de mogelijkheid bieden om per soort activiteit de relevante informatie aanbieden. Vergelijk de vergunningencheck in het Omgevingsloket on line.

Verder dient meer aandacht te worden besteed aan het zogenoemde vooroverleg. Hiervoor zijn voor wat betreft de Wabo instrumenten ontwikkeld, zoals de Vergunningversneller, die door de Stichting Bouwen met Winst wordt aangeboden.

Tenslotte: Bouwend Nederland onderschrijft de reactie van VNO-NCW en MKB-Nederland volledig.