Herziening ministeriele regeling spoorverkeer

Reactie

Naam KNV Spoorgoederenvervoer (drs. ing. E. Mekenkamp)
Plaats Den Haag
Datum 15 april 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de voorgestelde wijzigingen en toelichting daarop?
KNV spoorgoederenvervoer ondersteunt de reactie van Strukton Rail Nederland:

- KNV ondersteunt dat uitsluitend de drie in de regeling genoemde aanwijzingen aan de machinist schriftelijke aanwijzingen van veiligheidsberichten zijn conform de TSI exploitatie en verkeersleiding, waarbij de trein tot stilstand moet worden gebracht. De huidige praktijk laat zien dat deze werkwijze veilig is.

In algemeenheid merkt KNV hierbij op dat de Infrabeheerder moet blijven werken aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de infrastructuur, namelijk het verhogen van de betrouwbaarheid van infrastructuur, vermindert het aantal aanwijzingen.

Meerdere vervoerders streven, met het oog op de veiligheid, er steeds meer naar om bellen te weren tijdens het rijden van treinen. Om die reden is KNV van mening dat vervoerders wel de mogelijkheid geboden moet worden om te stoppen met de trein, om alleen bij stilstand een aanwijzing op te stellen in overleg met de treindienstleider.

- KNV heeft geen bezwaar tegen het opnemen van gebruiksvoorschriften voor zandstrooiers en ERTMS. Wij merken hierbij op dat mocht de zandstrooier onverhoopt toch in een aankondigingssectie van een overweg gebruikt (moeten worden /) zijn, dan dient de machinist de Treindienstleider daarover in te lichten, zodat hij kan besluiten om een volgende trein eventueel een aanwijzing mee te geven.

In artikel 3 staat: “De beheerder stelt de bestuurder voor aanvang van de rit in kennis van de betreffende spoorstroomkringen.” KNV vraagt zich af hoe dat in de praktijk wordt gedaan? Dient de machinist alle aankondigingen te weten in het kader van ‘wegbekendheid’ waarbij wel of niet gebruik gemaakt wordt van spoorstroomkringen?, komt er een aanvullend bord bij overwegaankondigingen, of moet de machinist toestemming vragen aan de trdl alvorens strand te gaan strooien?. Het in kennis stellen van de bestuurder door de beheerder dient op een duidelijke, efficiënte en uitvoerbare manier te gebeuren.

- KNV heeft geen bezwaar tegen de voorgestelde aanpassingen van het seinenboek.