Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

Reactie

Naam BOVAG (Drs. M Kortrink)
Plaats Bunnik
Datum 27 november 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
BOVAG verwacht de komende decennia in de categorie lichte elektrische voertuigen, waar de speed e-bike ook onderdeel van uitmaakt, vele innovaties zullen volgen. Het betreft voertuigen waarmee gebruikers zich op een gezonde, snelle en duurzame manier kunnen verplaatsen. BOVAG wil ruimte bieden aan deze innovaties. Met de ontwerpregeling zoals deze nu voorligt en de bestaande wetten, worden huidige en toekomstige innovaties ingeperkt. Wij willen dan ook voor de speed e-bike specifieke regels laten invoeren, voor wat betreft de verschillende te rijden snelheden en het wel/niet dragen van een helm.

BOVAG ziet graag dat speed e-bikes een unieke kentekenplaat krijgen en niet zoals nu in de ontwerpregeling wordt genoemd een bromfietskenteken. De speed e-bike is een relatief nieuwe voertuigcategorie waar de huidige regelgeving niet op losgelaten kan en mag worden. Gezien de verschillende snelheden die de consument met de speed e-bike kan halen, acht BOVAG het niet wenselijk om het voertuig in de huidige categorie bromfiets (rijbaan) of snorfiets (fietspad) te plaatsen en de hiermee gepaard gaande kentekenplaten.

BOVAG pleit voor een fietspad waar veiligheid wordt geborgd met een max. snelheid van 30 km/h. Wie harder wil rijden dan 30 km/h, bijvoorbeeld de gebruiker van de speed e-bike, dient – indien er een max. snelheid van 50 km/h geldt- gebruik te maken van de hoofdrijbaan. Op deze manier wordt doorstroming op de rijbaan bevorderd en de veiligheid van de gebruikers van het fietspad geborgd. Handhaving kan worden ingeregeld door te controleren op gereden snelheid in plaats van constructiesnelheid.

Door de verschillende snelheden die gehaald kunnen worden dient een aparte helmnorm te worden ontwikkeld voor de speed e-bike, die aansluit bij de fietshelmnorm (EN 10.78) en niet zoals in de ontwerpregeling wordt genoemd de motorfietshelmplicht (ECE 22.05). Als gekozen wordt voor trappen en hiermee de hogere snelheden niet gehaald worden, is het dragen van een motorfietshelm zwaar en biedt het geen rijcomfort. BOVAG stelt een helm wel als verplichting, maar niet met de normen zoals deze er op dit moment zijn.

De ontwerpregeling verplicht de consument om op de rijbaan te rijden en een bromfietshelm te dragen. Dit kan de consument weerhouden om een speed e-bike aan te schaffen of geen gebruik meer te maken van dit voertuig dat positief is voor milieu, luchtkwaliteit en gezondheid.