Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

Reactie

Naam Vereniging DOET (Drs. Freek Willems)
Plaats Utrecht
Datum 30 november 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
Vereniging DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) is van mening dat een soepele introductie van innovatieve en duurzame lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals de Speedpedelec ernstig wordt belemmerd door onvoldoende duidelijkheid en gedateerde wet- en regelgeving.

LEV’s bieden een uitstekend alternatief voor afstanden die nu nog vaak onnodig worden afgelegd met conventionele voertuigen (met name auto’s). De Speedpedelec kan een essentiële bijdrage leveren aan betere luchtkwaliteit, betere bereikbaarheid, minder ruimtebeslag en een beter leefklimaat. Echter, onduidelijkheid over helmplicht, helmnorm, plek op de weg e.d. staat een brede acceptatie in de weg.

Vereniging DOET:

- Is voorstander van een helmplicht en wenst daarom snel duidelijkheid over een acceptabele helmnorm. Een lichtgewicht en goed ventilerende helm moet daarbij het uitgangspunt zijn.

- Is voorstander van een regime waarbij Speedpedelecs, afhankelijk van de snelheid van de berijder, gebruik mogen maken van het fietspad of de rijbaan. Hierbij zou op het fietspad een maximum snelheid moeten gelden van max. 25km/h. Alhoewel de snelheid van een Speedpedelec in theorie hoger ligt, wordt deze snelheid in de praktijk niet continu gereden. Daarmee is het gebruik van een Speedpedelec wezenlijk anders dan dat van een brommer/scooter (indeling van de weg op basis van snelheid, niet op basis van voertuigtype)

- Is voorstander van het gebruik van bestaande kentekening voor Speedpedelecs, blauw of geel. Naar analogie van het bromfietskenteken vreest DOET dat de totstandkoming van een nieuwe en unieke kentekenplaat voor Speedpedelecs (of andere innovatieve vervoermiddelen) vele jaren zal vergen en daarmee de potentiële doorbraak van LEV nog verder zal vertragen.