Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

Reactie

Naam H. J. de Jong
Plaats Enschede
Datum 1 december 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
Dit najaar heb ik ivm de geplande aanschaf van een speed-pedelec komend voorjaar diverse lange proefritten gemaakt op verschillende modellen. Vanaf mijn jeugd rij ik al op de racefiets rond en ik ben buschauffeur in het OV. Ik ken het (stads)verkeer dus vanuit 2 uitersten erg goed.

Er vallen mij twee dingen op in de voorgestelde regelgeving.

Ten eerste: plaats op de weg.
Het lijkt mij vanuit veiligheidsoogpunt niet wenselijk de speedpedelec dezelfde plaats op de weg te verplichten als de bromfiets. Om snelheden van boven de 35 te halen moet er namelijk flink worden doorgetrapt. De fiets haalt deze snelheden namelijk niet uit zichzelf, zoals een brommer. Ook hoeft een bromfietser niet na te denken over zijn actieradius, binnen 5 minuten heeft hij namelijk een volle tank. Wil je binnen de kom met het verkeer op de rijbaan meekomen op je s-pedelec moet niet alleen de bestuurder hard trappen, ook de fiets moet hard werken, met als gevolg een snel leeggereden accu. En opladen duurt een paar uur.
Ik denk dat het beter is de s-pedelec zelf zijn plaats op de weg te laten kiezen binnen de kom: Volg je de snorfiets regels dan blijf je op het fietspad en mag je niet harder dan 30 km/u. Wil je harder? Prima, dan volg je de bromfietsregels en volg je de rijbaan (daar waar brommers dat moeten).
Wel wil ik hierbij de opmerking plaatsen dat de s-pedelec ook moet worden toegestaan op de fietssnelwegen welke steeds meer worden aangelegd. Deze paden zijn namelijk ideaal voor de s-pedelec forens.

Ten tweede: Helmplicht. De huidige brommerhelmen zijn simpelweg te zwaar en vooral veel te heet. Zoals ik hierboven al zei kost het een aardige inspanning om bromfietssnelheden langdurig vol te houden, waarbij je flink warm wordt. Een verbeterde fietshelm norm is veel geschikter.

Een eigen voertuigcategorie lijkt me de beste oplossing.
Met bijvoorbeeld een max constructiesnelheid van 25km/u (gashendel), voertuigsnelheid van 45 km/u (trapondersteuning) en een maximumvermogen van 750 watt. Hiermee sluit je ook gelijk de elektrische brommers die voor de vorm een stel trappers hebben uit.