Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

Reactie

Naam RAI Vereniging (S. Boedijn)
Plaats Amsterdam
Datum 4 november 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
Met de komst van (onder meer) de speed pedelec is het bestaande systeem van voertuigcategorieën, plaats op de rijbaan en maximale snelheden (nog) verder onder druk komen te staan. Immers, de speed pedelec past niet binnen de kaders van het bestaande systeem: hij gaat harder dan een snorfiets, wat eigenlijk zou betekenen dat berijders naar de rijbaan zouden moeten verplaatsen. Echter, de berijder kan ook zonder trapondersteuning rijden en dan zou het niet wenselijk zijn als hij verplicht op de rijbaan zou moeten rijden. De bestaande (gedateerde) wettelijke kaders mogen innovaties zoals de speed pedelec niet in de weg staan.

Standpunt RAI Vereniging: Innovaties zoals de speed pedelec mogen geen belemmering ondervinden van het feit dat wetgeving nog niet toegespitst is op nieuwe concepten of vervoersmiddelen. Immers de Speed EPAC is een innovatief product die een nieuwe doelgroep aanspreekt en een aantrekkelijk alternatief biedt voor het afleggen van lange afstanden per fiets. De Speed EPAC draagt bij aan (stedelijke) bereikbaarheid, is duurzaam en gezond.
Gezien de maatschappelijke wenselijkheid om vooral forenzen van de auto op de tweewieler te krijgen, is het zaak om serieus te kijken naar het inrichten van een aparte (nieuwe) categorie voor deze voertuigen. Omwille van herkenbaarheid staat RAI Vereniging een eigen, unieke kleur kentekenplaat voor.
De plaats op de weg, de snelheid en de helmplicht zou afhankelijk moeten zijn van de locatie waar het voertuig wordt ingezet. Veiligheid is van essentieel belang in deze discussie.
Als de snelheid laag moet blijven of een helmplicht conform reglement ECE 22.05 (motorhelm) wordt onder alle omstandigheden, dan is onze verwachting dat deze modaliteit niet grootschalig van de grond komen en een “gadget” blijven.

RAI Vereniging is een voorstander van:
Verzekeringsplicht
Minimum leeftijd van 16 jaar
Dringend advies voor een goedgekeurde fietshelm
Plek op de weg; binnen de bebouwde kom op weg, buiten de bebouwde kom op fietspad.
Kentekenverplichting