Wetgeving sociale veiligheid op school

Reactie

Naam Basisschool de Empel (ouder bs de Empel A. Brugmans)
Plaats Erp
Datum 23 april 2014

Vraag1

Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Het zou kunnen dat voorgenomen maatregelen helpen maar wij hebben gezien dat het ook zonder kan. Op onze school is door intensieve samenwerking tussen ouders en leerkrachten een project ontstaan waar iedereen in het dorp met blijdschap en trots over spreekt. We hebben samen met onze kinderen de plaag van het pesten overwonnen. Door in te zetten op een brede aanpak en door betrokkenheid te organiseren van ouders, leerkrachten en de kinderen van onze school.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Basisschool de Empel heeft een geweldige ommezwaai beleefd. Het pesten was in sommige groepen enorm toegenomen en verpestte de lol van veel kinderen. Ouders hebben het initiatief genomen en we zijn samen met de directie en het team dit schooljaar begonnen met een grootse 'You Are Good' week. En we hebben de Wonderwoordenwinkel binnengehaald. Zij hebben onze kinderen hun pakketten Wonderwoorden geleerd en met hun geoefend. Onze school is daardoor erg veranderd. Dat hebben we zelf gedaan en met hulp van een programma dat niet in het lijstje van het ministerie voorkomt. We willen ervoor pleiten dat de wettelijke criteria ook andere succesvolle programma's een goede kans geven. En dat hoeft geen miljoen te kosten.

Vraag3

Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Voor onze school telt alleen het resultaat. Niet de uitkomsten van uitgebreide onderzoekingen. Op onze school is vorig jaar na één intensieve week het pesten behoorlijk verminderd en de onderlinge verbondenheid is toegenomen. Alle kinderen, ouders en leerkrachten hebben met overgave en met veel plezier gewerkt in de 'You Are Good' week aan het inoefenen en uitproberen van allerlei hulpmiddelen die de Wonderwoordenwinkel ons heeft aangeboden. En het heeft heel erg gewerkt. Het hele schooljaar hebben kinderen elkaar geholpen door ik-boodschappen uit te spreken en sorry-boodschappen te geven. Om zo meer gevoel en meer respect voor elkaar te ontwikkelen. Ouders en leerkrachten zijn stomverbaasd over het grote succes van deze aanpak. We houden natuurlijk de boodschappen levend; we vragen er om, we luisteren er naar en wel laten kinderen zien dat het helpt. We gaan nu ook naar sportclubs en andere scholen om te zorgen dat de olievlek ook anderen bereikt. We hopen niet dat de politiek nu een wet gaat aannemen die onze blijdschap en onze enorme tevredenheid teniet gaat doen, door ons dit succesvolle programma te verbieden of onmogelijk te maken.