Wetgeving sociale veiligheid op school

Reactie

Naam leerkracht/gedragsspecialist S. van Ginhoven
Plaats Den Haag
Datum 17 april 2014

Vraag1

Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Ik twijfel, het verbeteren van sociale veiligheid heeft met veel meer zaken te maken dan alleen het invoeren van een anti-pest programma en het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon. Om agressie (o.a. pesten) en andere gedragsproblematiek op scholen te laten afnemen en dus een veilige sociale omgeving te creëren, zal op preventief niveau door scholen aan de slag moeten worden gegaan. Het wetsvoorstel is een mooi begin maar kan nog zoveel meer teweeg brengen en echt een verschil maken. Ik zou zeggen pak hier de kans om echt voor een verschuiving in het onderwijs te zorgen.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik vind het goed dat scholen verplicht worden om kritisch te kijken naar de programma’s die zij aanschaffen en waar ze energie in steken. Er is een wildgroei aan anti-pestprogramma’s en andere programma’s voor sociaal-emotioneel leren. Het NJI is een goede bron om de effectiviteit van programma’s en de theoretische onderbouwing te controleren en vast te stellen.

Vraag3

Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Het kernwoord is preventie. Dit is waar al het beleid op gericht moet zijn. In een omgeving waar door middel van preventieve maatregelen en oog voor het klimaat op school zal minder worden gepest en zullen leerlingen zich veilig voelen.
Een manier om echt te werken aan sociale veiligheid is het schoolbreed gebruiken van een programma voor sociaal-emotioneel leren. Ook gedragsregels die door de school gedragen worden en nageleefd door alle betrokkenen (leerkrachten, kinderen en ouders) maken een verschil. Daarnaast moeten we de leerkrachten niet vergeten. Leerkrachten hebben in veel gevallen moeite met situaties waarin gepest wordt. Zij doen er niets aan of werken het pesten zelfs in de hand.
De leerkracht doet er toe! Ze zijn van enorme waarde als het gaat om sociale veiligheid. Zij kunnen hierin bepalend zijn. Leerkrachten zouden verplicht moeten worden om kennis te hebben van zaken zoals groepsvorming, preventie van gedragsproblematieken agressie, de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren en wanneer nodig kennis van interventies wanneer probleemgedrag zich toch voordoet.