Wetgeving sociale veiligheid op school

Reactie

Naam CS Vechtdal College (F.P. Kikkert)
Plaats Hardenberg
Datum 10 april 2014

Vraag1

Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee, dat denk ik niet.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik onderschrijf het standpunt van de VO-raad dat een aparte wet niet
bijdraagt aan het voorkomen van pesten. Scholen zijn en voelen zich verantwoordelijk voor het realiseren van een
sociaal veilige omgeving. Een wet helpt dan niet, wel een gezamenlijk gedragen sociaal klimaat in school. Ik heb
veel moeite met de verplichting voor scholen om een erkend anti-pestprogramma te gebruiken. Ik heb ook moeite
met de in het wetsvoorstel voorgestelde jaarlijkse monitoring bij 25% van alle leerlingen en verantwoording
daarover bij de inspectie. De sociale veiligheid op scholen wordt al gemonitord via jaarlijkse tevredenheidsenquêtes
van Vensters VO naar de beleving van veiligheid en welbevinden bij leerlingen in het derde leerjaar en bij ouders,
via de indicator Schoolklimaat en Veiligheid in Vensters en via de tweejaarlijkse landelijke Veiligheidsmonitor. De
extra monitoring in het wetsvoorstel leidt alleen tot extra onnodige bureaucratie voor scholen. We moeten dan een
aparte functie (anti-pestcoördinator) creëren en dat vraagt geld.

Vraag3

Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja. Zie mijn antwoord op vraag 2. Bovendien doen docenten, onderwijsondersteunend personeel en in het bijzonder mentoren al hun uiterste best om de sociale veiligheid op school te stimuleren en waar nodig te verbeteren. Onze school heeft een anti-pestprogramma, waarvan ik overigens niet weet of het erkend wordt, dat de ene keer werkt en de andere keer niet. Pesten moet per geval bekeken worden en per geval moet men kijken hoe daar mee omgegaan wordt. Dat is wat professionals doen en zijn de personeelsleden op scholen. Ik vind dan ook dat mijn professionaliteit in twijfel getrokken wordt. Wat is dus het alternatief? De professionals zelf laten beslissen hoe zij met pestem omgaan.