Wetgeving sociale veiligheid op school

Reactie

Naam Sondervick College (Dhr AIPJ van Beurden)
Plaats Veldhoven
Datum 31 maart 2014

Vraag1

Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
nee. een wettelijke regeling bureaucratiseert slechts. het is prima dat er aandacht is voor sociale veiligheid, maar daarbij uiterst essentieel dat een school dat doet binnen de eigen context en in samenhang met andere maatregelen en met haar eigen organisatie. regeling bij wet suggereert dat een gestandaardiseerde werkwijze mogelijk is en dat is perse onjuist. Bovendien leidt de extra dataverzameling en de extra verantwoording (die wel degelijk tijd en geld gaat kosten) tot een belangrijk neveneffect van wettelijke regeling bij dit soort zaken, namelijk dat instellingen en de politiek denken dat het goed geregeld is als de rapportages kloppen ! De kern van de oplossing zit in de persoonlijke omgang in de scholen, in het pedagogisch klimaat, en dat is niet gediend met dit soort van boven opgelegde regeling. Integendeel. Waarbij/waarnaast het prima is om scholen te vragen dit op hun manier te regelen en zichj daarvoor te verantwoorden. Dat is anders dan opleggen.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
ik vind dat heel raar, dat een ander gaat uitmaken wat voor heel Nederland gaat passen. Laat professionals nou gewoon zelf de keuzes maken over het hoe. Prima dat de politiek het "wat" bepaalt, maar blijf zoveel mogelijkw eg van het "hoe", laat dat aan de scholen, dat werkt veel beter. Er is erg veel literatuur over dat je professionals nou juist niet het hoe en de middleen moet voorschrijven, dat werkt niet, het leidt alleen tot meer papier.

Vraag3

Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Zeker zie ik dat, het is heel goed mogelijk scholen zelf te laten beschrijven hoe ze uitvoering geven aan pestpreventie en -bestrijding. Daarbij kunnen programma's als voorbeeld gegeven worden i.p.v. opgelegd, resp. verplichting tot keuze uit een limitatieve lijst. Heel veel hangt af van de onderwijskundige en organisatorische keuzes in een school. De gedachte dat een school geloofwaardig moet kunnen aantonen dat ze voldoende doen aan sociale veiligheid is op zich goed. Maar laat het daarbij.