Schone Lucht Akkoord

Reactie

Naam J.M. Kamevaar-Kegel
Plaats Badhoevedorp
Datum 10 februari 2020

Vraag1

Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?

Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?

Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?

Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?

Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Ik reageer op:
LET OP: Deze internetconsultatie vraagt specifiek naar aandachtspunten VOOR HET RIJK bij de uitvoering van maatregelen. Opmerkingen over lokaal of provinciaal beleid maken geen onderdeel uit van deze internetconsultatie.
LET OP2: In het Schone Lucht Akkoord staan ook afspraken over monitoring. Hierin wordt óók de bijdrage van de luchtvaart aan emissies in Nederland en de bijbehorende gezondheidseffecten in beeld gebracht. Aanpak en maatregelen worden uitgewerkt in het kader van de Luchtvaartnota die binnenkort gepubliceerd wordt, en de daaropvolgende luchthavenbesluiten.

Het eerste is duidelijk: voor lokaal/provinciaal beleid op het gebied van schone lucht dient men niet bij het Rijk te zijn. Dat geldt voor alle sectoren behalve de luchtvaart, daarvoor geldt het tweede. U verwijst naar de Luchtvaartnota. De Luchtvaartnota heeft uitdrukkelijk geen betrekking op lokale of regionale problematiek.
Er bestaat echter wel lokale problematiek, zoals uitstoot van ultrafijnstof door startende, taxiende en landende vliegtuigen.
Waarom wordt de luchtvaart uitgezonderd van het SchoneLuchtakkoord terwijl de luchtvaart in de directe omgeving wel de oorzaak is van aantoonbaare gezondheidseffecten (RIVM) onderzoek?
Welke overheid is nu bevoegd tot aanpak en maatregelen tegen deze lokale problematiek en hoe is dat dan geregeld?
Want Rijksoverheid gaat over de luchtvaart, maar SchoneLuchtAkkoord noch Luchtvaartnota zien op lokale problemen en maatregelen.
Briefsgewijs - dus buiten alles om - is aangekondigd dat er in 2030 electrisch getaxied dient te worden: de problematiek wordt onderkend, maar zeer selectief aangepakt.
Kunt u mij als direct omwonende van het vliegveld gericht uitleggen wie aanspreekbaar is op doelstellingen met betrekking tot beperken van uitstoot van ultrafijnstof door startende/landende vliegtuigen en het maken van gezondheidswinst? Dat mag ook kwalitatief geformuleerd zijn?
Wie zijn - al dan niet gezamenlijk - bevoegd tot het (doen) nemen van maatregelen?