Rijkswet Houdbare Overheidsfinanciën Aruba
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aruba
|
Datum
|
15 september 2025
|
Vraag1
Er kan worden gereageerd op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.
1. Waarom is het protocol van 1993, gesloten tussen de regering van Aruba en Nederland bij het schrappen van de onafhankelijkheidsdatum in het Statuut, niet meegenomen in de memorie van toelichting? Genoemd protocol is namelijk nog niet uitgewerkt en bevat ook financiële normen.
2. Waarom is het artikel 52 Statuut niet opgenomen als onderbouwing voor deze consensusrijkswet? Immers de Arubaanse medewetgever heeft in dit geval de Koninkrijksregering de bevoegdheid toegekend om het kader voor het financieel toezicht en voor de normen bij consensusrijkswet vast te stellen met de uitwerking ervan in een landsregeling. Zie de Landsverordening Aruba financieel toezicht uit 2015, nu is er een splitsing in de Landsverordening waarborging houdbare overheidsfinanciën (Lwho) en de Rijkswet HOFA.
3. In de bijlage-toetsingskader onder A financiële normen, onder nummer 3 staat Primair saldonorm meerjarige begroting Artikel 3, lid 1, onder b. In genoemd artikel staat geen “meerjarige begroting”.
4. De insteek van deze rijkswet is meerjarig terwijl Aruba, beperkt in fysieke omvang, economische kwetsbaarheden kent en daarboven op in een grillige geopolitieke omgeving moet manoeuvreren. Het structureel voldoen aan de normen zodat de horizonbepaling kan worden toegepast wordt hiermee enorm beperkt. Aruba kan telkens worden verhinderd door geopolitieke en mondiale factoren waarop Aruba geen invloed kan uitoefenen noch beheersen. Hoe wordt dit risico door de Koninkrijksregering beheerst (inzet buitenlands beleid, etc.)?
5. Wat is het Koninkrijksbeleid ten aanzien van houdbare overheidsfinanciën? Financiële buffers creëren om wanneer het noodzakelijk is om tijdelijk extra te lenen en vervolgens te bezuinigen? Dit beleid heeft het Land Nederland als onderdeel van het Koninkrijk namelijk toegepast tijdens COVID.