wijziging van de Regeling Geneesmiddelenwet in verband met de levering op artsenverklaring en tekortenbesluiten
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Wageningen
|
Datum
|
2 juni 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op deze concept Regeling en de wijzigingen die daar in zijn opgenomen? Dan kunt u hier uw reactie achterlaten.
Geachte heer, mevrouw,
Ik heb geen verdere opmerkingen over dit stuk, ik vind wel dat de regeling onvoldoende is en leidt tot onnodig hoge prijzen voor gebruikers van medicatie met een tekort. Ik zal dat hieronder nader toelichten.
Ook is er sprake van een overlap met een bestaande regeling voor registratiehouders.
zie: https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/hv-tijdelijk-afwijkende-verpakking
Aan het gebruik maken van de TAV regeling zijn door het CBG nadere voorwaarden verbonden, die NIET gelden voor de tekortenregeling in consultatie!
Dat betekent dat er sprake is van een ongelijk speelveld voor registratiehouders (die een TAV optie wensen te overwegen) en andere partijen, die zonder deze voorwaarden producten tijdens een tekort naar Nederland kunnen halen, veelal tegen een 2-10 voudige prijs ten opzichte van de Nederlandse AIP.
Ik ben van mening dat de bestaande TAV regeling bij landelijke tekorten binnen éénzelfde speelveld moet kunnen worden toegepast dan de tekortenregeling en dat dat in uw besluit moet worden opgenomen. Een registratiehouder kan dan zelf een tekort helpen op te lossen op de TAV wijze, waarbij deze niet aan alle voorwaarden hoeft te voldoen die het CBG nu stelt. (bv het ompakken en de FMD verplichting)
Ik ben ook benieuwd of de ACM naar de competitie binnen deze twee regelingen gekeken heeft en welk oordeel ze daarover hebben.
In Nederland kennen we de TAV regeling, waarbij een leverancier een geneesmiddel uit het buitenland kan halen mits er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt.