Regeling houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling

Reactie

Naam Nederlandse Vereniging voor de Sigarenindustrie (D Rijke, de)
Plaats Tilburg
Datum 1 september 2017

Vraag1

Wat vindt u ervan dat online verkooppunten vanaf 2022 uitsluitend tekstueel rookwaren voor verkoop mogen aanbieden?
Wij zijn van mening dat een webshop die alleen maar tabak en rookwaren verkoopt gelijk zou moeten staat aan een fysieke tabaksspeciaalzaak. Ook hier komen alleen consumenten die bewust er voor kiezen om tabak te kopen. Daarom lijkt dit op een ongelijk speelveld en houdt dit geen rekening met de huidige ontwikkelingen.
Daarnaast zou er in ieder geval een uitzondering gemaakt moeten worden voor de categorie sigaren en cigarillo’s. De hoeveelheid verschillende merken en modellen maakt het praktisch onmogelijk voor de consument om tot een keuze te komen op basis van alleen een tekstuele vermelding.

Vraag2

Wat vindt u ervan dat in lijn met het uitstalverbod het voor speciaalzaken niet meer is toegestaan rookwaren in de etalage uit te stallen?
Wij onderschrijven het voorstel dat het voor speciaalzaken niet meer is toegestaan rookwaren in de etalage uit te stallen er van uitgaande dat, conform de wens van de Tweede Kamer, alle speciaalzaken die voldoen aan artikel 1.1 van de Tabaks- en rookwarenwet (zoals dat luidde ten tijde van het AO op 25 januari 2017) alsmede de categorie sigaren en cigarillo’s per 1 januari 2020 direct en zonder einddatum worden uitgezonderd van het uitstalverbod omdat deze maatregel disproportioneel zou zijn en zijn doel voorbij zou schieten (zie ook onze reactie op de internetconsultatie over het Besluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit).

Vraag3

Wat vindt u van het voorstel dat het zelf pakken van rookwaren uit bijvoorbeeld zogenaamde graaibakken niet meer is toegestaan vanaf 2022?
Hoewel de term ‘graaibakken’ ons niet geheel duidelijk is, gaan we er vanuit dat hiermee de zelfbedieningsrekken in sommige supermarkten worden bedoeld. In dat geval onderschrijven wij het voorstel om het zelf pakken van rookwaren uit graaibakken niet meer toe te staan. Echter, handgemaakte sigaren uit bijvoorbeeld Latijns Amerika worden veelal vanuit zogenaamde klimaatkamers verkocht omdat deze sigaren op een hoger vochtigheidsniveau bewaard moeten worden. Indien de klant deze sigaren niet meer zelf uit de klimaatkamer zou mogen pakken, wordt de winkelier verplicht om zijn toonbank en kassa langdurig te verlaten, met alle risico’s op diefstal en andere vormen van criminaliteit van dien. Kortom, in lijn met ons voorstel dat alle speciaalzaken die voldoen aan artikel 1.1 van de Tabaks- en rookwarenwet (zoals dat luidde ten tijde van het AO op 25 januari 2017) alsmede de categorie sigaren en cigarillo’s worden uitgezonderd van het uitstalverbod, moet ook het zelf pakken van sigaren uit klimaatkamers na 2022 toegestaan blijven

Vraag4

Wat vindt u van de nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen van sigaretten, shagtabak, (water)pijptabak en cigarillo's?
De nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen pakken disproportioneel uit voor verpakkingen van cigarillo’s en van nieuwe merken en typen sigaren. Deze categorie dient dan ook te worden uitgezonderd van de nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen.
Indien deze eisen onverhoopt toch van toepassing zouden zijn dan pleiten wij voor een meer realistischer tijdspad voor de invoering van deze categorie, zoals die ook in eerder geïmplementeerde wetgeving is opgenomen. Daarnaast is een uitloop termijn op winkelniveau van twee jaar noodzakelijk. Dat het doorvoeren van de voorliggende eisen voor de categorie sigaren en cigarillo’s veel meer voeten in de aarde heeft dan voor de andere tabak categorieën blijkt uit de publicatie van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit van 9 maart 2017. Hierin kondigde ze aan de (toen nieuwe) TPDII eisen aan verpakkingen niet te gaan handhaven tot 20 mei 2018 voor deze categorie. Kortom, wij pleiten voor inwerkingtreding per 20 mei 2019 voor verpakkingen van cigarillo’s en van nieuwe merken en typen sigaren plus voor beide productcategorieën een uitverkooptermijn op winkel niveau tot 20 mei 2021.
Doordat deze verpakkingen op vele fronten afwijken van sigarettenverpakkingen zijn de voorgestelde eisen veel moeilijker en slechts met hoge kosten te realiseren. De additionele kosten voor de sigarenindustrie bedragen naar schatting ca 3,75 miljoen euro, een veelvoud van het bedrag dat in de toelichting wordt genoemd, en dat terwijl sigaren en cigarillo’s niet door jongeren worden gerookt en slechts twee procent van de tabaksmarkt vertegenwoordigen. Sigaren en cigarillo’s dienen onzes inziens dan ook niet onder de werkingssfeer van de onderhavige ontwerpregeling te vallen.
Voor een toelichting en ons meer gedetailleerde commentaar verwijzen wij u graag naar het bij deze reactie gevoegde document.

Vraag6

Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels over nieuwe of gewijzigde producten?
Voor de sigarenindustrie niet uitvoerbaar.
De in de ontwerpregeling opgenomen eisen zijn overduidelijk geschreven voor 98% van de markt die ook voor jongeren aantrekkelijk is, terwijl het sigaren en cigarillo’s segment slechts 2% van de markt beslaat en geen jongeren als consument kent. De verpakkingen in de sigaren en cigarillo’s categorie kennen kleine oplages en wijken op alle fronten af. Hierdoor is de impact op deze categorie disproportioneel groot. Daarbij zijn de kosten van de implementatie in verhouding vele malen groter dan bij de rest van de industrie en is de voorgestelde timing niet realistisch.

Artikel 4.1.1. van het Tabaks- en rookwarenbesluit (Staatsblad 2016 nr.176) schrijft voor dat producenten en importeurs van tabaksproducten de Minister een redelijke termijn vóór de beoogde datum van het in Nederland in de handel brengen van een nieuw of gewijzigd tabaksproduct in kennis stellen. In de artikelsgewijze toelichting wordt deze ‘redelijke termijn’ als volgt gespecificeerd: “Bij een redelijke termijn moet worden gedacht aan ongeveer vier maanden indien het gaat om een hele serie producten en één maand indien het slechts gaat om één product”. Wij hebben geen bezwaar tegen het aanbieden van een exemplaar van een nieuw of gewijzigd tabaksproduct aan het RIVM één maand voor het in de handel brengen mits dit alleen van toepassing is op wijzigingen in het kern product zelf of geheel nieuwe producten. De termijn van vier maanden is voor ons in geen geval haalbaar.
Voor een toelichting en ons meer gedetailleerde commentaar verwijzen wij u graag naar het bij deze reactie gevoegde document.

Bijlage