Regeling houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling

Reactie

Naam Scandinavian Tobacco Group Nederland B.V. (STG Nederland B.V. fabrikant van pijptabak T Bodde)
Plaats Eersel
Datum 1 september 2017

Vraag1

Wat vindt u ervan dat online verkooppunten vanaf 2022 uitsluitend tekstueel rookwaren voor verkoop mogen aanbieden?
Wij zijn van mening dat een webshop die alleen maar tabak en rookwaren verkoopt gelijk zou moeten staat aan een fysieke tabaksspeciaalzaak. Ook hier komen alleen consumenten die bewust er voor kiezen om tabak te kopen. Daarom lijkt dit op een ongelijk speelveld en houd dit geen rekening met de huidige ontwikkelingen.
Daarnaast zou er in ieder geval een uitzondering gemaakt moet worden voor de categorie Pijptabak. De hoeveelheid verschillende merken en soorten maakt het praktisch onmogelijk voor de consument om tot een keuze te komen op basis van alleen een tekstuele vermelding.

Vraag2

Wat vindt u ervan dat in lijn met het uitstalverbod het voor speciaalzaken niet meer is toegestaan rookwaren in de etalage uit te stallen?
Wij onderschrijven het voorstel dat het voor speciaalzaken niet meer is toegestaan rookwaren in de etalage uit te stallen er van uitgaande dat, conform de wens van de tweede kamer, alle speciaalzaken die voldoen aan artikel 1.1 van de Tabaks- en rookwarenwet (zoals dat luidde ten tijde van het AO op 25 januari 2017) alsmede de categorie pijptabak per 1 januari 2020 direct en zonder einddatum worden uitgezonderd van het uitstalverbod omdat deze maatregel disproportioneel zou zijn en zijn doel voorbij zou schieten (zie ook onze reactie op de internetconsultatie over het Besluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit).

Vraag3

Wat vindt u van het voorstel dat het zelf pakken van rookwaren uit bijvoorbeeld zogenaamde graaibakken niet meer is toegestaan vanaf 2022?
Niet van toepassing voor pijptabak

Vraag4

Wat vindt u van de nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen van sigaretten, shagtabak, (water)pijptabak en cigarillo's?
De nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen pakken disproportioneel uit voor verpakkingen van pijptabak. Deze categorie dient dan ook te worden uitgezonderd van de nadere eisen aan verpakkingseenheden en buitenverpakkingen.
Indien deze eisen onverhoopt toch van toepassing zouden zijn dan pleiten wij voor een meer realistischer tijdspad voor de invoering van deze categorie zoals die ook in eerder geïmplementeerde wetgeving is opgenomen. Daarnaast is een uitloop termijn op winkelniveau van twee jaar noodzakelijk. Dat het doorvoeren van de voorliggende eisen voor de categorie veel meer voeten in de aarde heeft dan voor de andere tabak categorieën blijkt uit de publicatie van de Nederlandse voedsel en warenautoriteit van 9 maart 2017. Hierin kondigde ze aan de (toen nieuwe) TPDII eisen aan verpakkingen niet te gaan handhaven tot 20 mei 2018 voor deze categorie. Kortom, inwerkingtreding per 20 mei 2019 voor verpakkingen van pijptabak en een uitverkooptermijn op winkel niveau tot 20 mei 2021.

Vraag5

Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels over de elektronische sigaret zonder nicotine (EZN)?
-

Vraag6

Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels over nieuwe of gewijzigde producten?
Voor pijptabak niet uitvoerbaar.
De in de ontwerpregeling opgenomen eisen zijn overduidelijk geschreven voor de tabaksmarkt die ook voor jongeren aantrekkelijk is. Pijptabak heeft een heel eigen specifieke consument en kenmerken. De verpakkingen in de pijptabak categorie kennen hele kleine oplages en wijken op alle fronten af. Hierdoor is de impact op deze categorie disproportioneel groot. Daarbij zijn de kosten van de implementatie in verhouding vele malen groter dan bij de rest van de industrie en is de voorgestelde timing niet realistisch.