Een toekomstbestendig wettelijk kader voor de universele postdienst
Reactie
|
Naam
|
G Sanders
|
|
Plaats
|
Heiloo
|
|
Datum
|
20 oktober 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op de voorgenomen wijziging van het postbesluit en de postregeling? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Het is geen goed idee om de Postwet aan te passen zonder eerst te kijken naar de naleving en handhaving van de huidige wet. PostNL heeft in de afgelopen zes jaar meer dan een miljard euro aan dividend uitgekeerd aan aandeelhouders, in plaats van deze middelen te investeren in het verbeteren van haar dienstverlening. Tegelijkertijd vraagt het bedrijf opnieuw om miljoenen euro’s aan subsidie.
Als een onderneming al zes jaar lang niet voldoet aan de huidige Postwet, en de ACM daar al zes jaar geen sancties op oplegt, dan ligt het voor de hand om eerst dat probleem te adresseren voordat de wet wordt aangepast en opnieuw niet word gehandhaafd.
De voorgestelde versoepeling zal leiden tot verdere verschraling van de dienstverlening en uiteindelijk tot een slechtere kwaliteit. Ook is onduidelijk wat er precies wordt bedoeld met de voorgestelde bezorgtijd van “drie dagen”: zijn dat drie kalenderdagen, drie werkdagen, of drie werkdagen van PostNL zelf? In dat laatste geval zou de maandag kunnen wegvallen, waardoor een brief die op donderdag wordt gepost pas op woensdag in de week erop wordt bezorgd.
In de praktijk dreigt PostNL straks nog maar één keer per week post te bezorgen. Bij eventuele capaciteitsproblemen kan de bezorging daardoor zelfs twee weken duren. Dat is onacceptabel in een land waar betrouwbare postbezorging essentieel blijft.
Dat dit “niet kan”, is bovendien vreemd te noemen. Pakketbezorgers — inclusief PostNL zelf — slagen er wel in om dagelijks pakketten te bezorgen. Grote verzenders zoals Bol, Temu en Alibaba betalen bovendien lagere tarieven voor pakketbezorging dan consumenten voor een brief, wat de verhouding nog schever maakt.
Daarnaast ontbreekt transparantie over de financiële huishouding van PostNL. Er is geen duidelijkheid over in welke mate de postinfrastructuur ook wordt gebruikt voor andere activiteiten. In de praktijk zien we dagelijks medewerkers van PostNL in de wijk: met post, brievenbuspakketten én pakketten. Een integratie van deze logistieke stromen zou de efficiëntie, doorlooptijd en kwaliteit kunnen verbeteren — en wellicht minder dividend opleveren, maar wél een betrouwbare dienstverlening voor burgers en bedrijven.