Wijziging ministeriele regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto

Reactie

Naam dhr. P.A.L. Dijkhuizen
Plaats Limmen
Datum 17 maart 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de voorgestelde wijzigingen?
Jazeker, volgens de WP2000 mag dit helemaal niet, personenvervoer tegen betaling valt per definitie onder de taxiwet. Er staat nergens in de wet dat vrijwilligersvervoer tot een bepaalde grens is uitgesloten van de taxiregelgeving. Ook het los laten van de maximale vergoeding voor vrijwilligersorganisaties is zeer vreemd, onder de kosten van deze organisaties vallen namelijk ook het loon van de directie, die kunnen zichzelf hierdoor verrijken over de rug van de 'vrijwilligers'. Deze maatregel zal voor veel taxibedrijven betekenen dat zij omzet mis zullen lopen, hierdoor zullen zij ofwel failliet gaan, ofwel personeel moeten laten gaan, voor de werkgelegenheid zijn deze plannen funest. Ik vraag me af wat de werkelijke reden is van deze plannen, dat openbaar vervoer in minder rendabele gebieden zal kunnen komen te vervallen? Komt er in gebieden waar wel openbaar vervoer wordt aangeboden dan een verbod op dit soort 'vrijwilligers' vervoer? Waarom gebeurd dit nu, net als de afschaffing van de vakbekwaamheidseis weer via een ministerieel regeling, en wordt er niet eens gekeken of de WP2000 als geheel aan vervanging toe is? Ons inziens is deze maatregel meer bedoeld als bezuiniging, zodat gemeenten kunnen bezuinigen op de inkoop van vervoer waarbij werklozen als vrijwilliger kunnen gaan worden ingezet. Dat hierdoor werkgelegenheid verloren zal gaan en dit tot nieuwe werklozen zal leiden wordt in deze plannen geen rekening mee gehouden. Is het de bedoeling dat straks iedereen werkloos is en als 'vrijwilliger' aan de slag gaat? Zeer onzalig, ondoordacht plan, evalueren na 2 jaar is sowieso een veel te lange termijn, na 1 jaar zouden de effecten al lang duidelijk moeten zijn. Hoogachtend, Paul Dijkhuizen, voorzitter STN (Stichting Taxibelangen Nederland)