Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector

Reactie

Naam Nationale Toneel (drs. Walter Ligthart)
Plaats Den Haag
Datum 23 april 2012

Vraag1

A) Communicatie Geven aan Cultuur

1. Wat zijn volgens u belangrijke momenten waarop culturele instellingen hun publiek (individueel of collectief) voor het verkrijgen van giften kunnen bereiken?
2. Kent u goede voorbeelden van culturele instellingen of individuele creatieve makers die succesvol zijn geweest in het verkrijgen van giften?
1. Rond elk belangrijk publieks event: premieres, seisoensprogramma
Daarnaast via de bezoeken, via gerichte doelgroepbenadering en sociale media

2. Concertgebouw met hun emissie, hoewel hun wortels helemaal in de private sfeer liggen.
Nieuwe huisvesting Mauritshuis. En Van Gogh museum met haar internationale allure

Vraag2

B) Mecenaatmakelaar

1. Welke expertise (uit de culturele en private sector) moeten vertegenwoordigd zijn in de raad om een gedegen toewijzing mogelijk te kunnen maken?
2. Aan welke voorwaarden moeten individuele creatieve makers en kleine culturele instellingen voldoen om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van de mecenaatmakelaar?
Expertise:
1. verbindingen kunnen leggen tussen culturele en private sector , dus de taal van beiden kunnen spreken
2. In staat zijn om de propositie van de cuturele instelling zo scherp mogelijk te maken
3. Leren systematisch te werken aan (mecenaat is ook vooral doorzetten)

Voorwaarde ontvangende makers/instellingen:
De bereidheid om hier tijd en energie in te steken

Vraag3

C) Onderzoeksprogramma naar de fiscale aspecten van cultuurmecenaat

Ontbreken er volgens u nog kennisvragen voor het onderzoeksprogramma? Zo ja, waar denkt u dan aan?
Kennisvragen:
- ontstaan er verdringingseffecten
- de rol die de maatschappelijke context hierin speelt (cultuur VS en UK is heel anders dan de geefcultuur in Nederland)
- rol van soft skills bij cultuur mecenaat

Vraag4

D) Versterking van ondernemerschap bij individuele creatieve makers en kleine instellingen

1. Welke competenties en thema’s zijn volgens u het belangrijkst voor het versterken van het ondernemerschap bij kleine culturele instellingen en individuele kunstenaars/creatieve makers?
2. Welke onderwerpen moeten volgens u bij het aanbod van een programma in 2013 en 2014 centraal staan?
Ik zou zeggen:
- aanreiken van de basistools voor cultureel ondernemerschap: dus een goed opleidingsprogramma (action learing) waarbij deelnemers aan hun case werken. Een basisprogramma dat kennis, vaardigheden en houding aanspreekt. De competenties em thema's zijn zo langzamerhand wel bekend

Vraag5

E) Leiderschapsprogramma Cultuursector

1. Wat zijn volgens u de belangrijkste competenties en/of thema’s waar het leiderschapsprogramma zich op moet richten?
2. Heeft u opvattingen over de inrichting van het programma?
3. Zijn er naast het ‘voorbeeldfunctie’-principe nog andere methoden om vanuit een netwerkperspectief het leiderschap duurzaam te versterken? Zo ja, waaraan denkt u dan?
De thema's:
1. Om kunnen gaan met het spanningsveld zakelijk -artistiek. Dat kan een bron van inspiratie zijn in plaats van een bron van frustratie
2. Kunnen denken in lange lijnen: strategische visie ontwikkelen en koers kiezen
3.Verbinden van wat er buiten gebeurd met de ontwikkeling van de organisatie (systemisch denken)
4. Werken in netwerken
5. Talent ontwikkelingen

Ik heb opvattingen over de inrichting van het programma en wil die graag met u delen, in een expertsessie of iets dergelijks.

Ja, er zijn veel methoden, ook daar wil ik graag over doorpraten. In elk geval werken met peer-groups, leergroepen publiek-privaat, persoonlijke coaching, creatiegroepen

Vraag6

Heeft u nog overige opmerkingen en/of suggesties voor de in de notitie beschreven acties?
Deze vraag is me te breed en open, om zo te beantwoorden