Besluit kwaliteit leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

Reactie

Naam Gemeente De Bilt (ir. J.A.J. Kragting)
Plaats Bilthoven
Datum 14 september 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over het ontwerpbesluit kwaliteit leefomgeving en de bijbehorende nota van toelichting?
Graag reageren wij op het Besluit kwaliteit leefomgeving, als volgt:
1. Het uitvoeren van een nulsituatieonderzoek voorafgaand aan de start van een nieuwe activiteit in niet verplicht. De vergelijking van een eindmeting na beëindiging van een activiteit met de bodemkwaliteitskaart kan leiden tot onjuiste interpretatie van een eventuele ontstane bodemverontreiniging. Wij vragen u in de toelichting uit te leggen hoe omgegaan moet worden met stoffen die niet zijn opgenomen in de bodemkwaliteitskaart.
2. Net als in de Monumentenwet is een vrijstellingsgrens opgenomen voor bodemverstoringen/initiatieven tot 100 m2. Gemeenten kunnen hiervan gemotiveerd afwijken in het Omgevingsplan/omgevingsverordening als blijkt dat een andere ondergrens beter aansluit bij de bescherming van het archeologisch erfgoed. In de Toelichting wordt aangegeven dat het vrijstellingenbeleid is overgenomen vanuit de Monumentenwet om huis-tuin en keukeninitiatieven te ontlasten. Expliciet wordt aangegeven dat dit niet de bedoeling is voor grootschalige projecten. Dit wordt enkel in de toelichting genoemd en niet in de regels. Het uitgangspunt van de Omgevingswet is dat initiatiefnemers zelf bepalen wanneer en voor welke activiteiten zij een vergunning aanvragen. Bij grotere projecten kan het dus voorkomen dat de vergunning wordt opgeknipt. Wij vragen u in de regels op te nemen dat de vrijstellingsregeling enkel van toepassing is op huis-, tuin- en keukeninitiatieven.
3. Er zijn beoordelingsregels m.b.t. cultureel erfgoed opgenomen voor waterbodems (rivierbed). De gemeente is bevoegd gezag voor archeologie en het waterschap voor water. Het is niet duidelijk bij welk bevoegd gezag een aanvraag binnenkomt en hoe de onderlinge afstemming is geborgd.
4. Het BKL stelt dat, voor zover de aanvraag betrekking heeft op een milieubelastende activiteit, de regels zoals opgenomen in het omgevingsplan betrokken worden bij de vergunning. De term ''betrekken bij'' is te vrijblijvend en heeft rechtsonzekerheid tot gevolg. Met een summiere motivering kan een ander bevoegd gezag hiervan afwijken.
5. Het besluit biedt de mogelijkheid te werken met een ‘juridisch mengpaneel’, waarbij gemeenten per gebied de gewenste of toelaatbare kwaliteitsniveaus kunnen vaststellen voor aspecten zoals geluid of geur. Wij vragen u in de nota van toelichting een duidelijk overzicht op te nemen met boven- en ondergrens per aspect en tevens te benoemen voor welke aspecten de gemeente geen beleidsvrijheid heeft.