Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

Reactie

Naam Zeeland Seaports (ing J.J. de Meij)
Plaats Terneuzen
Datum 2 november 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de ontwerpregeling en toelichting ?
Wat wij als havenbedrijf willen weten is wat de impact is op het werken in de nabijheid van het spoor. Wij zien nu afstanden groter worden, met name bij spoorwegovergangen. Bijvoorbeeld in artikel 2, lid 3. In de toelichting staat dat binnen de genoemde afstanden de volgende activiteiten niet mogen worden verricht:
• aanbrengen of te laten aanbrengen, of te hebben van leidingen, werken, andere inrichtingen of beplantingen,
• graven, en
• oprichten van bouwwerken, dan wel daarmee verband houdende werkzaamheden uitvoeren of te doen uitvoeren.

In ons havengebied liggen naast het spoor vaak kabel- en leidingstraten. Met name bij spoorwegovergangen liggen die binnen 11 meter vanuit hart spoor. Hoe moeten we hier praktisch mee om gaan? Volgens de regeling wordt het aanbrengen van leidingen binnen deze afstand niet toegestaan. Is er een uitzondering mogelijk? Ook wegen en fietspaden liggen binnen deze zone. Hoe gaan we hiermee om in de bestaande situatie, maar ook in een geheel nieuwe situatie? Wat ik begrijp was het voorheen een afstand van 3 meter. Ook bij spoorwegovergangen.
Verder hebben wij sporen waar 30 km/h maar ook spoor waar 40 km/h wordt gereden. Welke afstanden gelden daar?

Nu lijkt het een regeling met afstanden die niet uitvoerbaar zijn en enorm tijdrovend en kosten verhogend gaan werken.