Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam ROC TOP (maud kieft)
Plaats Amsterdam
Datum 19 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Ik kan me heel erg vinden in dit besluit. Het probleem met examens 2F en 3F is dat die uitgaan van situaties en taaluitingen, die de NT2-er onbekend zijn. Een NT2-er kan dan niet goed reageren op het gevraagde, terwijl zijn kennis van Nederlands voor beroepssituaties en schoolsituaties wel goed genoeg kan zijn. B1 is niet een lager niveau, maar houdt rekening met specifieke NT2 achterstanden, zoals bijvoorbeeld de kennis van spreekwoorden en gezegdes. Ook kennen NT2-ers vaak niet de situaties waarop gereageerd moet worden: je bent met school een dagje uit geweest. Schrijf een verslag. De NT2-er is misschien nog nooit met school een dagje uit geweest. een NL student kent de situatie en kan makkelijk fantaseren over de busreis et cetera. Als je tekstbegrip wilt testen, maar de student struikelt al over 'ik heb een appeltje met hem te schillen', test je iets anders. B1 examens houden hier rekening mee en testen wel degelijk, naar mijn idee, op hetzelfde tekstbegripniveau als 2F. Kortom, geef deze vaak uitstekende potentiële beroepsbeoefenaars betere kansen om hun diploma MBO te halen.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Ja, ik denk dat het een goede oplossing is. B1 examens zijn toegespitst op het testen van de taalkennis van mensen met een andere moedertaal en testen dus daadwerkelijk de vaardigheden lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken en laten mensen niet struikelen over woordenschat/kennis van de wereld die ze bij de beroepsbeoefening en het functioneren in Nederland niet per se nodig hebben, dan wel later altijd nog kunnen leren.