Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam j kale
Plaats Amsterdam
Datum 22 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
In de basis een sympathieke oplossing om de kansgelijkheid voor een bepaalde groep te vergroten. Tegelijkertijd vergroot dit een kansongelijkheid voor studenten die niet in aanmerking komen voor deze regeling en is de gelijkwaardigheid van diploma's mogelijk in het geding. De uitwerking van de ERK-niveau's in de Staatsexamens I en II is niet gelijk aan de Referentieniveau's 2F en 3F omdat de vormaspecten niet meewegen.

Daarnaast zijn er risico's in de uitvoering. De examencommissie heeft in dit voorgestelde besluit de verantwoordelijkheid om vast te stellen dat een kandidaat minder dan 6 jaar onderwijs heeft gevolgd in Nederland. Op welke manier zijn deze gegevens beschikbaar voor de examencommissie? En wat zijn de implicaties bij studievertraging?

Tot slot: Een kandidaat komt alleen in aanmerking als het taalniveau onvoldoende is, in het besluit belegd bij de examencommissie. Hoe stelt een examencommissie dit objectief vast? En kan de diplomawaarde wel geborgd worden bij onvoldoende taalniveau?


Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
In het kader van kansen is de introductie van het Staatsexamen Nederlands een oplossing voor het afronden van een mbo-diploma voor een beperkte groep studenten. De vraag is in hoeverre deze specifieke doelgroep hiermee gediend is bij doorstroom naar een hoger niveau of functioneren op de arbeidsmarkt. Als er geen consequenties bij vervolg zijn, dan zou deze uitwerking van het ERK breed ingevoerd kunnen worden zonder specifiek doelgroepenbeleid.