Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 19 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Nee, ik kan mij niet vinden in het voorgestelde besluit. Ik ben nauw betrokken bij het instroomproces van nieuwkomers. Het is duidelijk dat de taalbarrière voor velen een enorme drempel kan zijn bij het behalen van het diploma, in het bijzonder w.b. de generieke examens. Het is in mijn ogen meer dan noodzakelijk dat hier veel meer aandacht aan zou moeten worden besteed. Niet alleen om het arbeidspotentieel (bijvoorbeeld in de zorg!) te vergroten (veel nieuwkomers zijn hoger opgeleid, maar stromen in verband met een te laag taalniveau in te lager niveau). Daarnaast is het natuurlijk van het grootste belang om er voor te zorgen dat deze doelgroep zich op een passende manier kan ontwikkelen, aansluitend op hun wensen en mogelijkheden. Om dit te bereiken via de mogelijkheid van deze vrijstellingen, lijkt mij niet de meest passende weg. Allereerst lijkt er een verschil in zwaarte van de staatsexamens te zijn in vergelijking tot de TOA-toetsen die binnen de opleiding tijdens een toelatingsonderzoek worden afgenomen. Daarnaast is mijn ervaring dat, ook al heeft een nieuwkomer het Staatsexamen 1 of 2 diploma behaald, de taalbeheersing vaak niet optimaal is (zowel mondeling als schriftelijk). Beter zou het m.i. zijn om deze doelgroep veel meer extra begeleiding te geven tijdens de opleiding (extra taallessen!) en/of het aanbieden van een schakeljaar. Een schakeljaar binnen het MBO wordt al aangeboden, maar is zeker niet voor iedere nieuwkomer beschikbaar. Het behalen van een diploma is één ding, maar een optimale beheersing van de taal als beginnend beroepsbeoefenaar is zeker zo belangrijk. Opvallend is dat enige jaren geleden een master Nieuwkomers van start ging, met als doel binnen de school veel meer focus te krijgen op het taal- en rekenbeleid van nieuwkomers. Bij gebrek aan belangstelling vond deze master geen doorgang meer. Zegt dit niet iets over het belang dat destijds niet werd gehecht aan passend onderwijs voor deze doelgroep binnen het reguliere onderwijs?

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Zie mijn reactie bij vraag 1.