Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijmegen
Datum 30 maart 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
In het voorgestelde besluit kunnen wij ons vinden, in zoverre dat wij vanuit de praktijk een aanvulling hebben.

Als Stichting Support Stotteren hebben wij een paar keer de vraag gekregen over asielzoekers die bij een spraakcomputer een mondeling Nt2-examen moesten afleggen en die stotteren. Eén van hen werd naar logopedie verwezen om het stotteren ongedaan te maken. Hetgeen in die situatie geen haalbare kaart was.

Dit is als het ware “de handicap willen aanpassen op de wijze van examinering”. Het zou mooi zijn als iemand plotseling stottervrij wordt en onder hoogspanning niet zou stotteren (spanning verergert stotteren), maar helaas werkt het niet op die manier.

Na lang zoeken kwamen wij achter het volgende. Asielzoekers die vanwege hun handicap het examen niet bij een spraakcomputer af kunnen leggen, mogen op een alternatieve wijze het mondeling examen doen. Echter, dit is weinig tot niet bekend. Zelfs niet bij die desbetreffende COA’s.

Volgens het ‘VN-verdrag voor de rechten van de gehandicapte mens’ moet iedereen een gelijkwaardige kans hebben om te slagen voor het Staatsexamen Nt2. Daarmee ook een gelijkwaardige kans op een vrijstelling voor het examen Nederlands op het MBO.

Onze aanvullingen op de mogelijkheid tot vrijstelling voor het examen Nederlands op het MBO, als men het staatsexamen Nt2 heeft gehaald, zijn daarom:
1. bij een handicap: de wijze van examinering aanpassen aan de mogelijkheden die de examenkandidaat heeft. Zowel het staatsexamen Nt2 als eventueel het examen Nederlands op het MBO
2. bekendheid geven aan begeleiders van de doelgroep over alternatieve examinering indien iemand een handicap of beperking heeft.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
De introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo lijkt ons een goede aanvulling, temeer om te voorkomen dat stotterende asielzoekers niet tweemaal met een ontoegankelijk mondeling examen worden geconfronteerd en daar oplossingen voor moeten zoeken.

Ook bij deze vraag geldt: zorg dat er alternatieve manieren zijn om het staatsexamen Nederlands af te nemen, indien iemand een handicap of beperking heeft. Maak deze alternatieve mogelijkheden bekend bij de begeleiders van de doelgroepen.