Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Edutekst / RUG /Internationale School Groningen / DLSA (Drs. / Docent Nederlands en NT2 / Educatief auteur F. van der Maden)
Plaats Groningen
Datum 20 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Ik ben voor aanpassing van de eisen die aan anderstaligen worden gesteld in het mbo, maar weet niet of dit de juiste oplossing is. De Staatsexamens NT2 (I en II) zijn namelijk toelatingsexamens (waarmee wordt beoordeeld of het Nederlands van iemand die hier niet is opgegroeid, van een voldoende niveau is voor een bepaalde opleiding of studie of soms ook baan). Het zijn dus geen eindexamens, maar ze zouden nu wel zo worden ingezet in deze alternatieve examinering.
Onduidelijk is daarnaast wat invoering van de Staatsexamens als eindexamens Nederlands binnen het mbo betekent voor het onderwijs aan deze studenten. Als zij voorbereid worden op een ander examen dan de autochtone studenten, dan zullen ze ook andere dingen moeten leren. Komen er aparte klassen voor NT2'ers? Ander lesmateriaal? Extra uren en docenten met de juiste expertise?

Anderstalige studenten die naar Nederlandstalig hbo of wo willen, moeten vaak Staatsexamen II afleggen voordat zij worden toegelaten. Is het niet veel logischer om binnen het mbo te gaan werken met een verplichte schakeljaar voor anderstalige aspirant mbo'ers dat voorbereidt op dit examen, zodat zij het Staatsexamen I (en voor niveau 3/4 misschien zelfs II) kunnen afleggen voordat ze beginnen aan hun mbo-opleiding? Hun kans op succes wordt door een stevige talige basis alleen maar groter, lijkt me.
Vervolgens zou ik tijdens de mbo-opleiding zelf zeker ook steunlessen voor deze groep aanbieden, om hun kans van slagen daadwerkelijk te vergroten door voldoende inzet van expertise en uren.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Zie 1