Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Dordrecht
Datum 8 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Inhoudelijk qua taalniveau, daar heb ik geen inzicht in. Blijkbaar wordt Nederland Europees gezien en dat vind ik bezwaarlijk. We geven toch MBO diploma's af in Nederland met toch nog een beetje minimale eisen?
Bezwaarlijk vind ik het late tijdstip en ik begrijp min of meer uit het document dat de omkeerregeling nu definitief in de ijskast is gezet. Want daar was ook al sprake bij alleen niveau 4 volgens mij voor NT2(ERK-B2).

Onderschat niet de ICT problemen. Daar waar examenprogramma's integraal zijn in een structuur, dan is voor de inrichting, het vele testen juist dat de randvoorwaarden van de ICT gereed zullen zijn. Voorbeeld, we krijgen ook het nieuwe rekenen op ons af. En in hoeverre zijn BRON/DUO hierin gereed. Die instantie is erg laat en traag. En nu komt mogelijk deze voorgenomen koers wijziging van NT2. Niet alleen voor niveau 4, maar mogelijk voor alle niveaus.

Bepalend met BRON/DUO is ook de eisen aan het nieuwe diploma model. Blijft op het diploma van Nederlands 2F of 3F staan en dat een eventueel onderliggend examen kan bestaand uit referentieniveau 2F/3F of NT2(ERK-B1) of NT2(ERK-B2) of wordt het diploma model dusdanig dat zowel referentie 2F/3F mogelijk is te vermelden alsook NT2 (ERK-B1)/ NT2(ERK-B2).

Dat is a) bepalend voor de inrichting van het examenprogramma b) de rapportages van diploma en cijferlijst aan te passen. Het heeft ook direct te maken met de vrijstellingen, indien al examen gedaan is op NT2(ERK) niveau, om hoe te registreren. Of onder de bestaande paraplu van referentie niveau of zelfstandig. Het vergt naar mijn beste weten veel energie, testen en veel inspanning, zeker als dit voor alle cohorten vanaf 01-08-2022 zal gelden wat volgens mij de bedoeling zal zijn.

Qua vrijstelling zal BRON/DUO als dit wetgeving wordt heel snel hun schema van aan te leveren generieke onderdelen moeten aanpassen. Namelijk of als NT2 als vrijstelling of al examen afgenomen zal worden, dan spreken we van één toets of onderdeel. Dus dan wordt de vrijstellingsverwerking naar mijn mening gelijk als de herkomst van HAVO/VWO vanwege één resultaat aanleveren. Kortom BRON-DUO zal heel snel in actie moeten gaan komen. Zelfs van het nieuwe rekenen was nog tot voor kort niets te vinden in het schema van aan te leveren generieken onderdelen. Dat schema met al die codes die de MBO mee moeten vermelden met de aan te leveren resultaten.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Qua tegemoetkoming kan dit. Maar qua Nederlandse kwaliteit vind ik niet. Dan zou ik de oplossing zoeken in verschillende soorten diploma's. Voorbeeld met Engels. Engels HAVO niveau is niet te vergelijken met Engels B1-A2. HAVO Engels is moeilijker. We zijn bezig in MBO land van het rondgaan en rondpompen van vrijstellingsmogelijkheden.

In hoger zin moeten we willen dat een diploma om minimaal de Nederlandse eisen wordt behaald. Vaardigheden en eisen van Nederlands en rekenen, horen erbij.

Tegenvraag. Waarom mogen dan MBO-4 studenten uit Nederland die niet goed zijn in Engels, niet Engels lager toetsen?
Er is voor nu al ongeveer 14 jaar een proces bezig dat eisen worden bijgesteld. Voorbeeld rekenen is ruim 10 jaar niet gelukt om die eerder mee te laten tellen voor diplomeren.

Resumerend: Tegemoetkomen wel. Output diploma, daarin vind ik dat er onderscheid moet zijn.