Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 21 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Ja, het vergroot de kansen voor anderstalige studenten met een kort onderwijstraject in Europees Nederland op het behalen van een mbo-diploma en daarmee op een duurzame deelname aan de arbeidsmarkt en integratie in de Nederlandse samenleving. Essentieel is dat gegarandeerd kan worden dat het Staatsexamen NT2 qua beoordeling van de taaleisen volledig vergelijkbaar is met de reguliere examens. De inzet van een ander exameninstrument mag niet leiden tot twijfel over de beoordeling van de beheersing van de taaleisen. Uiteindelijk moeten alle gediplomeerden voldoen aan dezelfde taaleisen. Door de eerste voorwaarde 'onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal' wordt echter de indruk gewekt dat een anderstalige student met onvoldoende taalbeheersing toch door de inzet van een ander exameninstrument, nl. het Staatsexamen NT2, het examen en daarmee het diploma kan halen. Deze voorwaarde zou m.i. moeten vervallen. De tweede en de derde voorwaarde zijn voldoende om iemand vrijstelling te verlenen of het Staatsexamen NT2 als alternatief aan te bieden. Door de eerste voorwaarde te hanteren, moet je ook kunnen bepalen wat 'onvoldoende beheersing' is, hetgeen de aanvraagprocedure heel ingewikkeld maakt en ook onwenselijk is, aangezien er wat mij betreft dan een contradictie is met hetgeen je wilt bereiken met deze mogelijkheid.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Het is een begin. Mooier zou zijn als de reguliere examens voor zowel Nederlandstalige als anderstalige studenten goede en betrouwbare exameninstrumenten zouden zijn.