Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Alfa-college (Aangepaste examens Nederlands Inge Buiskool)
Plaats GRONINGEN
Datum 20 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Twijfel: mijn ervaring is dat isk-leerlingen met potentie voor mbo-4, de switch van A2/B1 naar 2F wel kunnen maken, en dan ook wel naar 3F. Het leesexamen 2F en 3F is ook voor de Nederlandse leerlingen een zware dobber, ze scoren vaak rond een 5 of 6 en compenseren dat cijfer vaak met het cijfer voor het luisterexamen en de cijfers voor de productieve deelvaardigheden.

Een spreekexamen 2F of 3F is bovendien vaak wel haalbaar. Het schrijfexamen zou je bij leerlingen die Nederlands niet als moedertaal meer op de staatsexamen NT2 wijze kunnen beoordelen (fonetisch gespelde woorden goed rekenen, grammaticale fouten die voortvloeien uit ‘niet weten of het een ‘de’ of ‘het’ woord is goed rekenen)

Ik zou liever pleiten voor een aangepast 2F of 3F examen voor niet-moedertaalsprekers. Zoals bij het leesexamen meer tijd (is nu ook al zoals een leerling korter dan 5 jaar in Nederland woont) geven aan leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben en bijvoorbeeld minder teksten, afbeeldingen erbij. Maar dan zou ik het gewoon een 2F of 3F examen noemen, aangepast.

Het luisterexamen 2F/3F levert vaak minder problemen op. Hierop scoren niet-moedertaalsprekers vaak voldoende/goed.

Ook denk ik dat, als je de lat lager legt voor de anderstalige mbo-leerlingen, ze minder geneigd zijn zich in te spannen om 2F of 3F Nederlands onder de knie te krijgen. En ook: hoe leg je dit aan de Nederlandse leerlingen uit die ook moeite hebben met alle onderdelen? je krijgt een tweedeling die me niet wenselijk lijkt.

Als de anderstalige leerlingen wel Nederlands krijgen uit 2F en 3F lesboeken maar ze gaan examen doen op NT2 staatsexamenniveau: wie bereidt ze dan voor op de staatsexamens NT2? Want als de niet-moedertaalsprekende leerlingen staatsexamens I of II gaan afleggen, moeten ze daar wel op voorbereid worden. Hele andere vaardigheden moeten dan geoefend worden. Ook is de context in deze examens (in elk geval ook in het lesmateriaal) meer gericht op een wat oudere inburgeraar, en gaat het bijvoorbeeld over 'werken in Nederland'. Staat dat wel zo dicht bij de belevingswereld van anderstalige jongeren? En komen er dan aparte NT2 klassen? Allemaal niet zo wenselijk voor de integratie.


Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Zie bij 1