Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam M.B. van Trigt (persoonlijke titel)
Plaats Utrecht
Datum 21 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Ik vind het een sympathiek gebaar, waarbij ik aandacht vragen voor de praktische uitwerking die wat mij betreft onderbelicht is. Hiermee lijkt de implementatiedatum van 1 augustus 2022 niet haalbaar, ook omdat er meer en andere prioriteiten zijn deze zomer. Ik noem bijvoorbeeld implementatie rekenen, het vervallen van het vierde keuzedeel en een groot aantal nieuwe kwalificaties.

De praktische knelpunten; als eerste zijn er verschillen tussen examens gebaseerd op het referentiekader en NT staatsexamens op B1 of B2. Het is prima om de beoordeling van dit verschil bij de examencommissie MBO te beleggen, maar de examencommissie ontbeert tijd en specifieke deskundigheid om dit in te kunnen schatten. De oplossing voor dit knelpunt om specifieke voorbeelden te delen via het kennispunt onderwijs en examinering is geen realistische oplossing. De voorbeelden komen vermoedelijk te laat of bieden te weinig inhoudelijke aanknopingspunten.

Daarnaast ontbreekt een visie op de houdbaarheid van het NT2 staatexamen, voor het bekostigd onderwijs zal dit vaak geen probleem vormen, voor LLO en volwassenen onderwijs is dit wel een uitdaging. Ik doel daarmee op de vereiste dat een student ten hoogste zes jaar onderwijs in Nederland heeft gevolgd, maar niet gespecificeerd staat hoe lang dit geleden is geweest voorafgaand aan start van de mbo opleiding.

Ten derde is in mijn optiek het organiseren en afnemen van een toelatingstoets om te bepalen of een student een vrijstelling kan krijgen voor het vak en de bijbehorende examens Nederlands dubbelop. Je vervangt immers de ene toets voor de andere. Studenten met examenvrees profiteren hier niet van.

Ten slotte is mij niets bekend van eventuele codes die aangeleverd moeten worden aan DUO ed. Ook dit vraagt interne IT aanpassingen en daarmee tijd.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
zie bovenstaand