Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 9 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Dit beleid schaadt met name het business model van onze eigen nationale network carrier en is contra productief.

Wat deze crisis laat zien is dat het juist de network carrier is die de connectiviteit voor Nederland realiseert en het juist de buitenlandse LCCs zijn die kostbare milieuruimte innemen door alleen te cherry picken van "dikke" routes. Bij het wegvallen van markt (lees traffic load) hebben zij allemaal als ratten het zinkende Schip(hol) verlaten.

Deze LCCs zullen geen last hebben van een spertijd omdat zij Schiphol op ieder moment van de dag kunnen aandoen en bovendien alleen vanuit bestemming waar er voldoende markt is.

Op het moment dat door politieke keuzes het business model van de network carrier teveel wordt geërodeerd, gaat dit ten koste van de concurentieslagkracht waardoor het voordeel op de routes die de LCCs beconcurreren minder wordt en de network carrier ook op die levensvatbare routes uit de markt gedrukt wordt.

Op de langer termijn vloeit Nederlands geld (salaris van Nederlanders besteed aan tickets en geld van Nederlandse ondernemingen aan vrachtkosten) dan weg naar het buitenland en Schiphol krijgt de status van Zaventem; een regionale luchthaven met nog wel de infrastructuur van een grote speler.