Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Dordrecht
Datum 19 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
1) Ik heb voor 9 maanden in een jaren ‘60 woning direct onder het vliegpad van de Kaagbaan gewoond. Mijn woning lag in Abbenes, naast de snelweg en spoor. Zowel ik als mijn huisgenoot hebben wij weinig tot geen last van het geluid gehad.

Dicht bij het vliegveld wonen is een bewuste keuze, vaak met financiële voordelen. Verhoogde geluidsnormen horen hierbij.

2) Luchtvaart is een wereldwijd onderneming met als consequentie dat de concurrentie niet in hetzelfde tijdzone speelt als wat Nederland misschien het best uitkomt. De kracht van Schiphol ligt juist in het enorme netwerk met de buitenwereld. Dat netwerk kan alleen in stand worden gehouden wanneer de “home carriers” winstgevend routes kunnen onderhouden. Deze routes zijn vaak tijdstip gevoelig. Bij een algeheel verbod voor nachtvluchten, maar zelfs alleen al bij een vermindering van de nachtvluchten, ondermijnen wij de concurrerende vermogen van Nederlandse maatschappijen.

Wij zouden juist meer ‘s avonds moeten gaan vliegen. Zelfs in mijn voormalige woning in Abbenes ben ik nog nooit wakker geworden van vliegverkeer. Hoe meer er ‘s avonds wordt gevlogen, hoe minder mensen werkelijk geluidsoverlast kunnen ervaren.

3) Vliegtuigen worden stiller en stiller. Wanneer ik mijn auto naast de Kaagbaan parkeer, raak ik altijd onder de indruk van hoe stil het is wanneer vliegtuigen geen 300 meter verderop landen.

Het geluid valt echt wel mee, vooral wanneer de wind gunstig waait. Al de inkomsten en werkgelegenheid wat luchtvaart Nederland bezorgd is onmogelijk om te vervangen. Het is daarom vele malen verstandiger om huizen in de omgeving beter tegen geluid te isoleren dan de concurrerende positie van de luchtvaart in gevaar te brengen. Bovendien zal een beter geïsoleerde huis een milieuwinst voor staat en eigenaar opleveren.

4) Vliegtuigen zijn efficiënt transport middelen, vooral wanneer de bezettingsgraad hoog is. Treinen worden vaak als milieuvriendelijker alternatieven neergezet. Wanneer het gaat om geluidsnormen, is dit absoluut niet het geval. Een vliegtuig veroorzaakt geluidshinder voor maar een zeer beperkt deel van zijn reis, namelijk de start en landing, daarna is het voor mens en dier al snel onmerkbaar. Treinen (vooral hogesnelheidstreinen) creëren 100% geluidshinder voor 100% van de reis.

De totale geluidsbelasting, vooral wanneer het gaat om langere afstanden, zullen factoren kleiner zijn voor een vliegtuig tov treinen.