Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 8 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Dit verbod maakt meer kapot dan het lief is. De luchtvaart sector doet haar best om steeds zuiniger te opereren en hier in Nederland is de grootste gebruiker van Schiphol, KLM, bezig om haar vloot te vervangen met stillere en zuinigere vliegtuigen. Een verbod in mijn ogen zal dan ook geen oplossing geven omdat dit de marktpositie van Schiphol en uiteindelijk KLM alleen maar benadeeld. Daarnaast wordt er gesproken van de overlast voor omwonenden. Ik vind het persoonlijk te zot voor woorden dat we in dit land een huis kunnen kopen vlakbij/onder de aanvliegroute van een vliegveld dat er al langer ligt dan dat die mensen er wonen, en dan daarover mogen klagen. Als je het vervelend vindt, moet je daar geen huis kopen. Punt. Er zijn genoeg nederlanders die daar geen moeite mee hebben. Ga maar eens in het centrum van Amsterdam wonen. Als je huis dunne muurtjes heeft dan hoor je ook al het geluid van straat komen. Gaan we daar straks ook een verbod voor verzinnen? We zouden net zoals in de USA een clausule moeten aanbieden dat mensen niet mogen klagen als ze nieuw ergens komen te wonen vlakbij een vliegveld wat er al langer ligt.

Waar ik mij wel in zou kunnen vinden is dat er een nachtrestrictie (00:00/05:00) komt voor veel geluid producerende vliegtuigen. Dit zou betekenen dat KLM met haar vloot vernieuwing niet geraakt wordt en haar marktpositie kan behouden. Maar een totaal verbod is een achterlijke idee.