Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 11 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Schiphol doet wat het wil. Overtreedt daarbij regels en afspraken en trekt zich weinig tot niets aan van zijn omgeving en de lokale overheden. Daarom is het belangrijk dat de centrale overheid opkomt voor zijn burgers. In veel dossiers blijkt dat niet het geval. Zo ook in het schiphol dossier. Jarenlang worden de grenzen opgezocht van de veiligheid voor bewoners en passagiers blijkt uit opeenvolgende rapporten van de veiligheidsraad. Welzijn voor de bewoners en passagiers wordt ondergeschikt gemaakt aan de belangen van de BV Schiphol.
In weinig landen hebben luchthavens zo dicht bij de bewoonde wereld zoveel nachtvluchtslots als Schiphol. Bewoners die essentieel zijn voor het land worden uit hun slaap gehaald en gehouden met een onnoemlijke hoeveelheid nachtvluchten. Leerkrachten, verpleegkundigen, artsen medewerkers van kinderdagverblijven, politie, brandweer, allemaal mensen die essentiële diensten verlenen kunnen hun werk minder goed doen en zijn vaker ziek omdat ze niet uitgerust aan hun werk kunnen beginnen. En dat geldt natuurlijk ook voor mensen met een minder essentieel beroep. Onderzoek van de GGD en RIVM wijst dit uit. De onderzoeksresultaten zijn klip en klaar maar worden door schiphol en de nationale overheid verdraaid of terzijde geschoven.
Ons gezin mag hier regelmatig van meegenieten. Wij denderen 's nachts regelmatig ons bed uit door gierende motoren die om de paar minuten overvliegen, zodat je niet kunt inslapen of doorslapen. Wij wonen in Buitenveldert. De Buitenveldertse baan ligt in het verlengde van dichtbevolkt gebied. Schiphol gebruikt te pas en te onpas de baan, gaat ruim over de toegewezen vliegbewegingen heen en compenseert dat niet. Het belang van schiphol gaat boven die van de bewoners van de randstad.
Het mag duidelijk zijn dat ik om vele redenen (Welzijn, welvaart, milieu, toekomst van de planeet) tegen het gebruik van nachtvluchten en de ongebreidelde groei van Schiphol ben.