Regeling militair medegebruik burgerluchthavens

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Norg
Datum 6 augustus 2025

Vraag1

U kunt tot en met 25 augustus 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?

Wij horen graag of u het idee heeft dat bepaalde belangen niet goed zijn afgewogen of dat bepaalde omschrijvingen in de toelichting beter kunnen.

Let op: het gebruik van jachtvliegtuigen (zoals de F35) en het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie vallen buiten de reikwijdte van deze regeling.
Ik begrijp ook dat Defensie haar capaciteit moet opschalen en dat in noodsituaties -bijvoorbeeld in geval van oorlog- ook Eelde gebruikt moet kunnen worden voor militair verkeer. Maar op dat moment treden er al bestaande noodwetten en regels in werking die de noodmaatregelen -zoals militair verkeer op burgerluchthavens- legitimeren.

Ik verzet mij tegen het overhaast openzetten van een achterdeur om een ongelimiteerde hoeveelheid militair verkeer op GAE toe te staan. Zogenaamd incidenteel. Maar bij 790 vliegtuigbewegingen per jaar kun je niet meer spreken van 'incidenteel'.
Bovendien maakt de Concept Regeling veel meer dan 790 vliegtuigbewegingen mogelijk, ook 's nachts en ook met straalvliegtuigen zoals de F-35. Daarvoor is geen enkele rechtvaardiging of noodzaak. En al helemaal niet los van het nog vast te stellen nieuwe luchthavenbesluit waarin grenswaarden voor geluid en milieu worden vastgelegd.