Meer ruimte voor nieuwe scholen

Reactie

Naam Adviesraad School met de Bijbel Benthuizen (J. Verheul)
Plaats Benthuizen
Datum 29 februari 2016

Vraag2

Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
Marktonderzoek is een moment opname. Hoe representatief is dit als het onderzoek op een specifieke doelgroep is gericht? Zeker als het gaat om nieuwe initiatieven, waar nog weinig onderzoeksresultaten voor beschikbaar zijn. Nadeel is dat marktonderzoek (PO) alleen gericht is op ouders van jonge kinderen 2 en 3 jarige. Het stichten van een nieuwe school kan ook ten koste gaan van bestaande scholen. Deze effecten worden niet duidelijk benoemd, wellicht in marktonderzoek mee laten nemen.

Vraag3

Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
Kwaliteit hangt ook sterk af van de leerkrachten die voor de klas staan. Is moeilijk van te voren hard te maken in schoolplannen. De huidige wetgeving bevat al veel kwaliteitseisen. De wet is gericht op het geven van meer ruimte aan nieuwe scholen. Ook hiervoor geldt als je start met nieuwe initiatieven/vormen van onderwijsconcepten, hoe borg je dat de leerkrachten achter deze nieuwe vormen van onderwijs staan, het referentiekader is hierin kleiner. Hoe wordt dit beoordeeld? Nieuwe scholen zullen aan dezelfde regels als bestaande scholen moeten voldoen.

Vraag4

Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Ruimte tot het stichten van nieuwe scholen in krimp gebieden zal veel moeilijker zijn, omdat opheffingsnorm eerder bereikt zal zijn en er geen ruimte is voor het stichten van nieuwe scholen. Je kunt niet meer gebruik maken van uitzonderingsregels, waardoor aanbod in krimpgemeente of plattelandsgemeente verschraald en je wellicht alleen nog een openbare school over houdt in kleinere kernen. Nu kan er nog een beroep gedaan worden op de "laatste school van een richting". Voor gebieden met leerlingengroei kan wetsvoorstel in behoefte voorzien.

Vraag5

Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
- In hoeverre is aangetoond ouders daadwerkelijk ontevreden zijn over het huidige stelsel.
- De noodzaak van een integrale benadering moet in samenhang met elkaar worden bekeken (richting begrip, instandhoudingsnormen, bekostiging en huisvesting).
- Scholen willen duidelijkheid, zeker de scholen die nu genoemd worden als laatste school van een richting. Huidige onzekerheid heeft verlammend effect op toekomstplannen.
- Onder ouders ontstaat het beeld dat scholen die in de media genoemd worden als laatste school van een richting gaan sluiten. Dat levert onrust op. Ouders houden bij hun schoolkeuze hier nu reeds rekening mee.
- Voor openbare scholen blijft een beroep mogelijk op laatste school in een regio, waarom geldt deze regeling voor bijzonder onderwijs niet meer?
- Waarom is er niet voor gekozen om scholen die de laatste van een richting zijn een permanente uitzonderingspositie toe te kennen?
- Hoe wordt omgegaan met bestaande scholen, wat zijn de neveneffecten? Wordt hier naar gekeken bij de stichting van nieuwe scholen?