Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 23 juni 2025

Vraag1

Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik denk dat dit een waardevolle toevoeging is voor docenten. Goed om niet willekeurige mensen voor de klas te zetten, maar te zorgen dat ze ook inhoudelijk voldoende geschoold zijn om boven de stof te kunnen staan en echt alle vragen te kunnen beantwoorden.

Vraag2

Het wetsvoorstel gaat uit van een overgangstermijn van vijf jaar. Is dit volgens u voldoende tijd voor huidige docenten om te voldoen aan de nieuwe wet? (Zie voor nadere toelichting op het overgangsrecht paragraaf 9.2 uit de memorie van toelichting.).
Dit zou moeten lukken. Er is ruimte en docenten moeten dit aankunnen.

Vraag3

Het wetsvoorstel gaat uit van een termijn van twee jaar om het opleidingstraject van 30 studiepunten te voltooien. Deze twee jaar kan, indien daar redenen voor zijn, verlengd worden met nogmaals twee jaar. Is deze tijd voldoende om dit opleidingstraject af te ronden naast een baan als docent? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.4 uit de memorie van toelichting.).
Dit zou zeker moeten lukken, er zijn mensen die inhoudelijk zwaardere opleidingen in dezelfde tijdspanne doen.

Vraag4

Om vast te stellen welke scholing voor een docent nog noodzakelijk is om onderwijs te geven als docent Nederlands, rekenen of burgerschap en of deze scholing binnen twee jaar kan worden afgerond, wordt voorafgaand aan het scholingstraject een geschiktheidsonderzoek gedaan. Een lerarenopleider en een mbo-docent voeren dit geschiktheidsonderzoek uit. De mbo-docent moet werkzaam zijn bij een andere instelling dan de aanvrager om ervoor te zorgen dat het een onafhankelijk oordeel is. Zijn dit volgens u de juiste actoren om te betrekken bij dit geschiktheidsonderzoek? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.1 uit de memorie van toelichting.).
Zeker. Er moet wel goed gelet worden op de inhoudelijke achtergrond van de mbo-docent, zodat deze persoon voldoende geschoold is om hier inhoudelijk iets van te vinden.