Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 7 juli 2025

Vraag1

Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik denk dat dit een zeer onverstandige keuze is. Er zijn veel pabo opgeleide docenten die een extra PDG hebben gevolgd werkzaam in het MBO. Deze docenten zijn wellicht al jaren werkzaam in het MBO en worden nu verplicht een extra opleiding te doen. Ik verwacht dat een deel dit niet gaat doen en je dus nog meer (prima) rekendocenten kwijt raakt. Het zou nog een optie zijn om dit te verplichten voor de nieuwe docenten maar ook dan zou ik de Pabo opgeleiden, uitsluiten van verplichting.

Vraag2

Het wetsvoorstel gaat uit van een overgangstermijn van vijf jaar. Is dit volgens u voldoende tijd voor huidige docenten om te voldoen aan de nieuwe wet? (Zie voor nadere toelichting op het overgangsrecht paragraaf 9.2 uit de memorie van toelichting.).
n.v.t.

Vraag3

Het wetsvoorstel gaat uit van een termijn van twee jaar om het opleidingstraject van 30 studiepunten te voltooien. Deze twee jaar kan, indien daar redenen voor zijn, verlengd worden met nogmaals twee jaar. Is deze tijd voldoende om dit opleidingstraject af te ronden naast een baan als docent? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.4 uit de memorie van toelichting.).
n.v.t.

Vraag4

Om vast te stellen welke scholing voor een docent nog noodzakelijk is om onderwijs te geven als docent Nederlands, rekenen of burgerschap en of deze scholing binnen twee jaar kan worden afgerond, wordt voorafgaand aan het scholingstraject een geschiktheidsonderzoek gedaan. Een lerarenopleider en een mbo-docent voeren dit geschiktheidsonderzoek uit. De mbo-docent moet werkzaam zijn bij een andere instelling dan de aanvrager om ervoor te zorgen dat het een onafhankelijk oordeel is. Zijn dit volgens u de juiste actoren om te betrekken bij dit geschiktheidsonderzoek? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.1 uit de memorie van toelichting.).
Testen of iemand echt geschikt is , is in mijn ogen subjectief. Eigen vaardigheid is goed te onderzoeken maar wat mij betreft bijna ondergeschikt aan het beheersen van de juiste didactische vaardigheden en visie op rekenonderwijs.