Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
24 juni 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vraag me af wie de scholing gaat verzorgen. Wie gaat de mbo-docenten opleiden? Waar geven deze docenten les? Overal is een enorm te kort aan docenten.
Natuurlijk is het wel belangrijk om een minimale scholingseis te hebben. Als aanvulling zou ik ook graag een plan voor bij/nascholing willen voor zittende docenten.
Vraag2
Het wetsvoorstel gaat uit van een overgangstermijn van vijf jaar. Is dit volgens u voldoende tijd voor huidige docenten om te voldoen aan de nieuwe wet? (Zie voor nadere toelichting op het overgangsrecht paragraaf 9.2 uit de memorie van toelichting.).
Prima, wie gaat dit controleren?
Vraag3
Het wetsvoorstel gaat uit van een termijn van twee jaar om het opleidingstraject van 30 studiepunten te voltooien. Deze twee jaar kan, indien daar redenen voor zijn, verlengd worden met nogmaals twee jaar. Is deze tijd voldoende om dit opleidingstraject af te ronden naast een baan als docent? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.4 uit de memorie van toelichting.).
Prima
Vraag4
Om vast te stellen welke scholing voor een docent nog noodzakelijk is om onderwijs te geven als docent Nederlands, rekenen of burgerschap en of deze scholing binnen twee jaar kan worden afgerond, wordt voorafgaand aan het scholingstraject een geschiktheidsonderzoek gedaan. Een lerarenopleider en een mbo-docent voeren dit geschiktheidsonderzoek uit. De mbo-docent moet werkzaam zijn bij een andere instelling dan de aanvrager om ervoor te zorgen dat het een onafhankelijk oordeel is. Zijn dit volgens u de juiste actoren om te betrekken bij dit geschiktheidsonderzoek? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.1 uit de memorie van toelichting.).
Een geschiktheidsonderzoek??? Heel raar, dit wordt nergens gedaan. Iedereen die denkt docent te kunnen worden voor de klas gaan staan. Zorg voor eenduidigheid voor alle opleidingen van docenten, toelatingseisen en na/bijscholing.