Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Badhoevedorp
|
Datum
|
3 juli 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
De vraag is wat de hier nu mee willen bereiken? Leraren vinden voor het mbo is al enorm lastig. Vaak is juist de inbreng van het beroepenveld in het onderwijs voor de klas een enorme toevoeging. Met het behalen van het PDG is er wat mij betreft al voldoende geborgd dat er kwaliteit is voor de klas. Zeker met de ondersteuning van de instaptoetsen, onder andere via TOA, is er al een goed beeld over de student en waar de student extra in gesteund moet worden. Dit maatwerk is veel belangrijker dan het frontaal lesgeven met een docent die nog een extra opleiding moet volgen. Scholen zijn verantwoordelijk voor de inzet van docenten en het waarborgen van de kwaliteit. Dit voorstel gaat niet leiden tot een verbetering in de eindresultaten. Het probleem is ontstaan vanuit de doorstroom van het primair onderwijs naa rhet voortgezetonderwijs. Daar zien we deze verplichting al en dit geeft niet betere resultaten.
Vraag2
Het wetsvoorstel gaat uit van een overgangstermijn van vijf jaar. Is dit volgens u voldoende tijd voor huidige docenten om te voldoen aan de nieuwe wet? (Zie voor nadere toelichting op het overgangsrecht paragraaf 9.2 uit de memorie van toelichting.).
Zou ik dit voorstel niet invoeren. Maar vijf jaar lijkt mij voldoende tijd.
Vraag3
Het wetsvoorstel gaat uit van een termijn van twee jaar om het opleidingstraject van 30 studiepunten te voltooien. Deze twee jaar kan, indien daar redenen voor zijn, verlengd worden met nogmaals twee jaar. Is deze tijd voldoende om dit opleidingstraject af te ronden naast een baan als docent? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.4 uit de memorie van toelichting.).
Dat hangt af van de SBU (studiebelastingsuren). In de stelling van 2 jaar, moet je aangeven hoeveel uur je per week hiervoor rekent. Dan pas kun je nagaan of het voldoende is.
Vraag4
Om vast te stellen welke scholing voor een docent nog noodzakelijk is om onderwijs te geven als docent Nederlands, rekenen of burgerschap en of deze scholing binnen twee jaar kan worden afgerond, wordt voorafgaand aan het scholingstraject een geschiktheidsonderzoek gedaan. Een lerarenopleider en een mbo-docent voeren dit geschiktheidsonderzoek uit. De mbo-docent moet werkzaam zijn bij een andere instelling dan de aanvrager om ervoor te zorgen dat het een onafhankelijk oordeel is. Zijn dit volgens u de juiste actoren om te betrekken bij dit geschiktheidsonderzoek? (Zie voor nadere toelichting paragraaf 2.4.1 uit de memorie van toelichting.).
Nee, is echt oprecht een heel slecht idee. Ik vraag me werkelijk af wie dit soort zaken bedenkt. De school is verantwoordelijk voor het aanstellen van onderwijzend personeel. De school is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde onderwijs. De school is verantwoordelijk voor de kwaliteit en borging van de examinering. Laat de school zelf uitmaken wie ze geschikt vinden om deel te nemen aan het scholingstraject. Dus gaat een andere docent van een andere school iets roepen over de kwaliteit van docenten vanuit een andere school. Dat is niet zijn plaats.