Vaststelling maximumtarieven taxi 2026
Reactie
Naam | Ai-inclusify (ervaringsdeskundige h Haddering) |
---|---|
Plaats | Assen |
Datum | 7 oktober 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 3 november 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.De LTI is reeds geconsulteerd door DOVA, het samenwerkingsverband van de veertien decentrale ov-autoriteiten. In aanvulling hierop consulteert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nogmaals de regeling, waarin de LTI wordt toegepast op de maximumtarieven voor taxivervoer.
Reactie namens een ervaringsdeskundige in een rolstoel – VN Verdrag Handicap
Ik begrijp dat tarieven voor taxivervoer jaarlijks kostendekkend moeten worden vastgesteld en geïndexeerd. Tegelijkertijd maak ik mij, vanuit het VN Verdrag Handicap, zorgen over de gevolgen voor de maatschappelijke participatie van mensen met een beperking.
Voor veel mensen met een beperking is het openbaar vervoer nog steeds onvoldoende toegankelijk. Reizen met de trein, bus of tram is niet altijd vanzelfsprekend door fysieke drempels, beperkte beschikbaarheid van assistentie en logistieke obstakels. Zolang het OV geen volwaardig en betrouwbaar alternatief biedt, moet het doelgroepenvervoer een betaalbaar en kwalitatief goed alternatief zijn en blijven.
Hogere tarieven kunnen de deelname aan het sociale leven, werk, onderwijs en maatschappelijke activiteiten ernstig onder druk zetten. Dat staat op gespannen voet met de verplichtingen uit het VN Verdrag Handicap om gelijke toegang tot mobiliteit en participatie te waarborgen.
Ik roep het ministerie op om bij de tariefvaststelling nadrukkelijk rekening te houden met deze maatschappelijke en mensenrechtelijke dimensie. Indexering alleen is niet voldoende; er is maatwerk nodig om toegankelijkheid en betaalbaarheid te waarborgen voor doelgroepen die afhankelijk zijn van aangepast vervoer.