Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

Reactie

Naam Summa College (I.J.W. Broekmans - van de Veerdonk)
Plaats Eindhoven
Datum 15 augustus 2013

Vraag1

Volstaat het wetsvoorstel om te zorgen voor goede aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt en een evenwichtige spreiding van het opleidingenaanbod?
In de overige reacties wordt op deze vraag ingegaan. Ik wil ingaan op de reden waarom macrodoelmatigheid in mijn beleving niet gaat werken.
Eén van de opgaven voor het mbo is inderdaad het voorbereiden op de uitoefening van het beroep (pagina 5). Twee andere opgaven zijn: deelname aan de maatschappij en doorstromen naar een hoger onderwijsniveau.
- Deelname aan de maatschappij: hiervoor gebruikt het mbo de kwalificatie-eisen Loopbaan en Burgerschap. In het kader van de loopbaanbegeleiding is de student aan zet “welke opleiding wil ik volgen?”; “welk beroep wil ik uitoefenen?” Studenten kiezen voor een opleiding en beroep uit absolute interesse. Ze kiezen niet enkel en alleen voor een opleiding, omdat ze er over een tijd een baan in kunnen vinden. Op microniveau heeft macrodoelmatigheid nauwelijks invloed: een student die geen interesse heeft in de opleiding en het beroep waarin gemakkelijk werk is te vinden, zal die betreffende opleiding niet gaan volgen. De (uitgangspunten van de) kwalificatie-eisen Loopbaan en Burgerschap lijken op deze manier in tegenspraak met de beoogde macrodoelmatigheid.
- Doorstroom naar een hoger onderwijsniveau: een mbo-opleiding is regelmatig de opstap naar een vervolgopleiding. Een mbo 4-opleiding geeft toegang tot een hbo-opleiding. Het arbeidsmarktperspectief bij de betreffende vervolgstudie kan er anders uitzien dan het arbeidsmarktperspectief van de initiële studie.
Ook in het kader van “een leven lang leren” kunnen we niet spreken van één keuze voor opleiding en beroep. Gedurende de loopbaan maakt een persoon op verschillende momenten keuzes, waardoor de loopbaan er telkens anders uitziet. Als een student kiest voor een opleiding die hem interesseert, betekent het niet dat hij na het afstuderen automatisch een baan krijgt of kiest in die sector.
Overigens, garandeert de overheid een student die heeft gekozen voor een opleiding met veel arbeidsmarktrelevantie dat hij na zijn studie een baan heeft?

Ik ben een groot voorstander van het goed en duidelijk informeren van studenten over allerlei zaken; ik ben er ook een voorstander van om studenten te informeren over het arbeidsmarktperspectief bij de betreffende opleiding, bijvoorbeeld door middel van een studiebijsluiter.
Ook vind ik regionale afstemming een goed idee: twee mbo-instellingen die weinig studenten voor een bepaalde opleiding hebben, kunnen mogelijk beter onderwijs verzorgen voor studenten door de samen te werken.