Belasting op luchtvaart

Reactie

Naam LF Anker
Plaats Best
Datum 25 augustus 2018

Vraag1

1. Achtergrond
In het internationale luchtvervoer is op dit moment geen accijns verschuldigd over vliegtuigbrandstoffen, en geen btw over vliegtickets. De invoering van een belasting op luchtvaart leidt tot een opbrengst die, net als andere belastingen zoals btw en accijns, ten goede komt aan de algemene middelen waaruit de overheidsuitgaven worden betaald. Tegelijkertijd zouden daarmee de negatieve milieugevolgen van de luchtvaart, die nu niet of slechts ten dele worden doorberekend aan vliegmaatschappijen en hun klanten, wat beter tot uitdrukking komen in de prijs van luchtvervoer. Dit kan leiden tot verkleining van het prijsverschil met mogelijke alternatieve vervoermiddelen die minder milieubelastend zijn, en daarmee tot een andere keuzes door consumenten. Het kan echter afhankelijk van de omstandigheden, zoals tarieven en afstand naar een alternatieve luchthaven buiten Nederland, ook leiden tot de keuze om af te zien van de reis of te reizen via een luchthaven over de grens, waar geen belasting op luchtvaart wordt geheven.

Vraag 1
Hoe kijkt u aan tegen deze aspecten van een belasting op luchtvaart? Zijn er onderwerpen die u in dit verband onder de aandacht wil brengen en zo ja, kunt u deze toelichten?
Belasting op luchtvaart moet mijnd inziens zo snel mogelijk gebeuren. Dat mensen uit mijn omgeving 2 weken vakantie gaan vieren op een resort in Thailand, omdat ze dan goedkoper uit zijn dan een vakantie naar Frankrijk, is tekenend voor hoe mensen omgaan met de aarde. De meeste mensen kijken nu eenmaal enkel naar prijs, en daarom moet er een prijskaartje komen aan milieuschade. Laat astublieft de vervuiler betalen! Voordelen voor het in stand houden van het belastingvoordeel van vliegen zijn er alleen op de korte termijn. Op de langere termijn zijn er enkel verliezers.