Basisdocument voor PSR voor LTO-2 KCB
Reactie
| Naam | UAP Coalitie Nederland (J Dekkers) |
|---|---|
| Plaats | Waalwijk |
| Datum | 19 oktober 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 5 november 2025 via deze website reageren op het‘Basisdocument PSR for LTO-2’.
Deze evaluatie vindt plaats binnen het gehele veiligheidsonderzoek dat nodig is voor de vergunningaanvraag voor een bedrijfsduurverlenging. In het ‘Plan van Aanpak (voorbereiding) aanvraag LTO-2 vergunning’ kunt u zien welke aanpak EPZ voorziet voor de voorbereiding van de aanvraag. EPZ wil starten met twee omvangrijke onderzoeken. Het eerste is een onderzoek dat aantoont dat EPZ het huidige veiligheidsniveau van de installatie tijdens de periode van verlengde bedrijfsduur in stand kan houden. EPZ gebruikt hiervoor de term ‘Safety Demonstration’ (SD). EPZ zal in een basisdocument SD vastleggen hoe zij van plan is deze Safety Demonstration vorm te geven. Daarnaast wil EPZ bij de vergunningaanvraag een evaluatie uitvoeren volgens de systematiek van de periodieke veiligheidsevaluatie (Engels: Periodic Safety Review for Long Term Operation-2, afgekort PSR for LTO-2). Deze evaluatie onderzoekt welke maatregelen uitgevoerd kunnen worden om de veiligheid verder te verhogen.
Deze consultatie betreft alleen het basisdocument PSR for LTO-2 en niet het gehele veiligheidsonderzoek. Bij de behandeling van de vergunningaanvraag worden samenvattende documenten van het gehele veiligheidsonderzoek voor inspraak en beroep opengesteld.
(English translation below)
UAP Coalitie Nederland dankt de ANVS voor de mogelijkheid om te reageren op het Basisdocument Periodic Safety Review for Long Term Operation (PSR for LTO-2).
Onze reactie richt zich op Safety Factor 7 (Hazard analysis) en bevat een voorstel om binnen dit onderdeel ook onverwachte of niet-toegewezen luchtruimfenomenen (Unidentified Anomalous Phenomena) te beschouwen. Dit voorstel past binnen de bestaande structuur van de Safety Factor Review en vraagt geen uitbreiding van de scope of methodiek.
Doel is om de volledigheid van de hazard-analyse te versterken door een aanvullende categorie te introduceren, met een eenvoudige scenario-based benadering en duidelijke meld- en coördinatieprocedures. Dit draagt bij aan transparantie en veiligheid zonder extra administratieve lasten.
De volledige toelichting is bijgevoegd als bijlage.
UAP Coalition Netherlands appreciates the opportunity to comment on the Periodic Safety Review for Long Term Operation (PSR for LTO-2).
Our submission focuses on Safety Factor 7 (Hazard Analysis) and proposes that unexpected or unassigned aerial phenomena (Unidentified Anomalous Phenomena) be considered within this factor. The proposal fits fully within the existing structure of the Safety Factor Review and does not require any expansion of scope or methodology.
The aim is to enhance the completeness of the hazard analysis by introducing an additional category, supported by a practical scenario-based approach and clear reporting and coordination procedures. This strengthens transparency and safety while keeping administrative burden to a minimum.
The full explanation is provided in the attached document.