Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
B&B de Vrijstaten (F.. van der Ende)
|
Plaats
|
Kalenberg
|
Datum
|
31 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Als eigenaar van een Bed & Breakfast in natuurgebied de Weerribben ben ik geschrokken van de wijze waarop de besluitvorming rond vliegveld Lelystad tot stand is gekomen. Het lijkt erop dat lokale overheden en burgers bewust niet, of te laat zijn betrokken bij het ontwerp van de routes die hele gebieden onnodig raken. Met name het feit dat de noodzaak voor de herindeling van het luchtruim al jaren geleden werd geadviseerd maar pas nu (na alle kritiek) ter hand wordt genomen geeft toch te denken.
In de beleidsnota en de beantwoording van kamervragen wordt gesteld dat het luchtruim van Schiphol nu eenmaal niet gebruikt mag worden en daarom laag gevlogen moet worden. In ieder geval totdat de herindeling van het luchtruim klaar is.
Hoe kan het dan zijn op de kaart een inkomende route (IN-13) is getekend die wel boven 4000 meter ons land binnen komt om vervolgens langzaam te dalen naar 1800 meter bij de fix nabij Steenwijk? Volgens de beleidsnota is dit een alternatief voor de noordelijker gelegen voorkeursroute (IN-11) die gedurende 120 dagen per jaar niet gebruikt kan worden vanwege militaire oefeningen in dat deel van het luchtruim. Hieruit blijkt dat het dus wel degelijk mogelijk om een derde deel van het jaar af te wijken van de harde eis dat hoger vliegen niet mogelijk is. Waarom zou dat ook de rest van het jaar niet mogelijk zijn?
Als voorkeursroute IN-11 zou komen te vervallen en al het verkeer via IN-13 in glijvlucht naar de fix bij Steenwijk zou dalen zou dat al een deel van de overlast wegnemen voor unieke natuurgebieden als Gaasterland, de Rottige Meente en de Weerribben.