Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
drs. M.J. Schilt
|
Plaats
|
Dalfsen
|
Datum
|
29 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte Minister,
Allereerst 3 vragen.
1. Hoe had ik kunnen weten dat de in 2013, 2014 en 2015 door u doorlopen m.e.r.-procedure voor Lelystad Airport voor mij relevant was? Waar werd vermeld dat u voornemens bent om met laagvliegroutes boven Dalfsen naar Lelystad Airport te vliegen? Dan had ik toen een zienswijze in kunnen dienen op de notitie reikwijdte en detailniveau en/of het MER Lelystad Airport. Door uw niet volledige omschrijving van het voornemen heeft u mij destijds onvolledig geïnformeerd. Op basis van daarvan heb ik toen besloten geen zienswijze in te dienen. Graag zou ik alsnog deze mogelijkheid krijgen in een nieuwe m.e.r.-procedure.
2. De Alderstafel Lelystad zegt dat bij het maken van de voorgestelde vliegroutes expliciet rekening is gehouden met de ligging van kwetsbare natuurgebieden, zoals Natura2000-gebieden. Uw laagvliegroutes liggen echter boven bijna 30 van de ongeveer 60 Natura2000-gebieden in Noord- en Oost-Nederland. Welke zwaarwegende reden heeft u om zo in het nadeel van dit ecologische belang te handelen?
3. Uit onderzoek van Stichting HoogOverijssel blijkt dat de in het MER Lelystad Airport opgenomen geluidsstudie geen representatieve resultaten laat zien, mede veroorzaakt door foutieve aannames over het geluid dat vliegtuigen produceren en hun veronderstelde vlieghoogte. Ook heeft u de geluidbelasting boven Dalfsen niet in beeld gebracht. Graag verneem ik van u de exacte toename van de maximale en gemiddelde geluidbelasting op mijn woning. Op basis van onder meer deze informatie ben ik voornemens de omvang van de te verwachten waardedaling van mijn woning te laten bepalen, welke ik vervolgens bij u in rekening zal brengen.
Tot slot de aansluitroutes op het hogere luchtruim. Ik adviseer u om de luchtverkeersleiding van Lelystad Airport en Schiphol samen te brengen, en Lelystad Airport rechtstreeks aan te sluiten op de aansluitroutes van Schiphol. Lelystad Airport is immers de zevende "Lely"baan van Schiphol. Dan is er geen interferentie met Schiphol - immers de vluchten van en naar Lelystad en Schiphol worden integraal en op uniforme wijze afgehandeld. Dit komt de veiligheid van vliegen op Lelystad Airport ten goede. Het gebruiken van de door u voorgestelde routeset B+ en de bijbehorende aansluitroutes is dan evenmin nodig. U bespaart heel Nederland, en inwoners van Noord-Holland, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland in het bijzonder, onnodige geluidsoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit.