Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
|
Naam
|
C.J.W.R. Henny
|
|
Plaats
|
Oene
|
|
Datum
|
26 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ja,
Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: uitstel van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes in overleg met onderliggende Provincies, Gemeenten en Burgers.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft enerzijds te maken met de gestelde randvoorwaarden in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en anderzijds met de vertraagde herin
Voorts heeft de actiegroep RED DE VELUWE, een opsomming van bezwaren, waarin ik mij kan vinden:
1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens
in de wereld wordt er over zo’n lange afstand laag gevlogen.
2. Laagvliegen gaat ten koste van de stiltegebieden op de Veluwe. Dit is
in strijd met het beleid van de provincie Gelderland;
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan;
4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen;
5. Laagvliegen tast de toeristische sector in Gelderland/de Veluwe aan.
De economie van Gelderland/de Veluwe is gebaseerd op natuur, rust
en recreatie. Laagvliegen tast deze kernwaarden ernstig aan;
6. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg
zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
7. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019
is niet aangetoond;
8. Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden.
Ik heb het volgende bezwaar tegen de besluitvorming:
De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Gelderland geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen.
Mocht de internetconsultatie leiden tot aanpassing van de routes dan zal er ook voor wat betreft de aanpassingen inspraak mogelijk moeten zijn.
Hoogachtend
C.J.W.R. Henny
Bijlage