Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
P. Stegeman
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
24 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,
Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie met betrekking tot de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft enerzijds te maken met de gestelde randvoorwaardes in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en anderzijds met de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim.
Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is niet acceptabel.
Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.
Er is geen rekening gehouden met de huidige uitbreiding van Zwolle, zo zijn de wijken Breecamp noord, Breecamp oost en Breezicht niet op de huidige kaart vermeld. Dit strookt niet met de voorwaarde het vermijden van stadskernen! Graag zou ik zien dat de route om deze stadskern gaat en op een grotere hoogte.